Kijk je mee?
1. Hoge nood, 1955. 2. Happy End autorijschool, Hasebroekstraat 29, Amsterdam, 1958. 3. De winkel is normaal geopend. Alle foto's: @ Eddy Posthuma de Boer. |
vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan...
Met veel liefde en oog voor detail maakte (of maakt, moet ik zeggen, want nog steeds actief) Posthuma de Boer - naast zijn journalistieke fotografie en 'paparazzi' beelden van celebs - 'verzamelingen'. Het zijn bundelingen van alle opmerkelijke, amusante zaken die hij op straat zag tijdens zijn omzwervingen. Object trouvés noemt het museum deze kleine collecties. Door de veelheid en het combineren van de beelden wordt het bijzonder.In het boekje 'In 't Nest met de Rest' uit 1965 (en een korte film van Johan van der Keuken uit hetzelfde jaar) zie je een aantal van die selecties. Zo is er een sortering met namen op woonhuizen, zoals 'ons genoegen' en 'ons trio en de rest'. Winkels die zichzelf bij de royals scharen: zoals 'de pittenkoning' en 'de vleeswarenkoning'; een serie met 'paleizen' van dezelfde orde (accordeonpaleis; gordijnenpaleis; kaas- en vispaleis) en ook 'paradijzen' ('smulparadijs', 'schoenenparadijs'). Heel vermakelijk om die zo achter en naast elkaar te zien.
toen was geluk nog heel gewoon
"Uit het oeuvre van Eddy Posthuma de Boer spreekt een grote liefde voor de mens en een drang om de gedeelde menselijke ervaring vast te leggen. Geen enkel aspect van het leven laat hij daarbij onaangeraakt: hij zoomt in op drama, maar toont ook veel humor."
Posthuma de Boer is een straatfotograaf pur sang, zoals ook Ed van der Elsken en Dolf Toussaint dat waren. Ook hij behoort tot "de generatie van het existentialisme die hun individuele visie op de wereld centraal in hun werk stelde en niet meer geloofde in de mythe van de vooruitgang", volgens de website van het fotomuseum.
1. Noord-Ierland, 1969. 2. Zaaloverzicht. 3. Melkboerenfiets, 1958. 4. Zaaloverzicht. 5. Atelier Couleur "voor moeilijke gevallen", 1974. 6. Remco Campert, 1967. 7. H. Ottevanger, Dierenarts. |
Blijkbaar zit er aan het ontwapenend optimistisch werk van Posthuma de Boer ook een rafelrandje. Niet per se te zien in de expositie, maar onvermijdelijk als je in een loopbaan van ruim vijftig jaar en met reportages vanuit meer dan tachtig landen het menselijk bestaan vastlegt. Geen enkel aspect van het leven heeft hij ongemoeid gelaten en wat hij zag kán niet altijd even mooi zijn geweest.
-X-
KIJKWIJZER
- de expositie is te zien tot en met 26 april - verlengd t/m 23 augustus 2020
- tijdsbesteding: 1 tot 1½ uur
- heel goed te combineren met een bezoek aan het naastgelegen Kunstmuseum, alwaar momenteel Breitner vs Israels veel bezoekers trekt
- En voor de (klein)kinderen? Mwah? Niet echt, maar die kun je wellicht meelokken met een toezegging voor een bezoek aan Museon (ook in dezelfde straat)
- Kijk voor je de deur achter je dicht trekt even op de website voor bezoekersinformatie https://www.fotomuseumdenhaag.nl/nl/plan-je-bezoek
Heb je een opmerking? Een vraag misschien? Laat dan gerust een reactie achter! (Dat kan onder dit weblog ↓ ).
Tekst en alle (iPhone) foto's van de tentoonstelling: MiriamvanderMeer | www.agreylady.nl
Foto's: @EddyPosthumadeBoer
1. (Links) Aardmoeder, El Hierro, Spanje, 1982 en (rechts) De eerste foto van God (gedicht van Cees Nooteboom), El Hierro, Spanje, 1982. 2. Plate service vlug en goed, 1969. 3. Zaaloverzicht. |
Foto's: @EddyPosthumadeBoer