Chanel, Dior, Gaultier, Balenciaga, Vuitton en vele anderen - grote namen uit de modewereld - zie je in 'The Art of Lace' in het TextielMuseum in Tilburg. Van deze modehuizen en hun ontwerpers worden meer dan veertig stijlvolle, exclusieve haute couture creaties geëxposeerd en allemaal - vrijwel alleen maar - gemaakt van dit luxe, doorschijnende weefsel. Want dat is de verbindende factor bij de rode-loper-jurken in de tentoonstelling: het gebruik van het Franse (zogenaamde Leavers) kant.
Kant is verleidelijk. Pi-kant. Subtiel of suggestief in sexy en luxueuze lingerie. Soms goedkoop of platvloers als dat kant rood is. Of juist het, als onschuldig en maagdelijk betitelde witte dentelle van de doopjurk en de 'mooiste-dag-van-je-leven-jurk': the wedding dress, soms compleet met sluier en sleep. De ragfijne stoffen zijn traditioneel in de goudeneeuwse kragen en manchetten en ook in de kappen van de diverse klederdrachten vaak kant.
De opsomming geeft wel aan dat deze textielsoort verwerkt wordt in allerlei originele creaties en zeker ook door high end modegoden. Elke zichzelf respecterende kledingontwerper heeft met het materiaal gewerkt en zal dat blijven doen, want kant is van altijd.
De enige uitzondering op deze regel (dat alle creaties in de tentoonstelling van 'lacetwerk' zijn) is het kunstzinnige - maar nogal ondraagbare werkstuk van Iris van Herpen: een houten gelaserstraalde japon met eenzelfde kanteffect (zie 2e foto).
Ook mooi: de expositie ‘Black & White | Symboliek in Kunst en Design’ en die is te bewonderen tot en met 1 maart '20.
-X-
Tekst en alle (iPhone)foto's @miriamvandermeer | www.agreylady.n (tenzij anders vermeld).
Front row bij een modische japonnenparade en daarbij maakte ik de volgende 'Kanttekeningen'. ;-)
Geef je ogen de kost...De opsomming geeft wel aan dat deze textielsoort verwerkt wordt in allerlei originele creaties en zeker ook door high end modegoden. Elke zichzelf respecterende kledingontwerper heeft met het materiaal gewerkt en zal dat blijven doen, want kant is van altijd.
pi-kant
Vroeger had je het handmatig vervaardigde klos- en naaldwerk (al bekend vanaf het midden van de zestiende eeuw), maar sinds zo'n tweehonderd jaar - door de uitvinding van brei- en weefmachines - kan kant ook fabrieksmatig worden geproduceerd. Desondanks blijft het een gespecialiseerde 'tak van sport' en vooral het in het Franse Calais en Caudry geweven soort is van hoge klasse, wereldberoemd en daardoor heel populair in de ontwerpen van alle grote modehuizen. Leavers-kant wordt het genoemd, naar het weefgetouw waarop het wordt gemaakt.stijlfiguren
Het mooie TextielMuseum in Tilburg "presenteert de internationale tentoonstelling 'the Art of Lace' | Haute couture van Chanel tot Iris van Herpen', waar creaties van 's werelds beroemdste modehuizen te zien zijn" (en dan voornamelijk recente ontwerpen uit de jaren 2012-2018, kan ik hieraan toevoegen). "De bezoeker krijgt een blik achter de schermen bij de kantmakers en couturiers: van het ontwerp- en maakproces tot het eindproduct, klaar voor de catwalk", aldus het museum.De enige uitzondering op deze regel (dat alle creaties in de tentoonstelling van 'lacetwerk' zijn) is het kunstzinnige - maar nogal ondraagbare werkstuk van Iris van Herpen: een houten gelaserstraalde japon met eenzelfde kanteffect (zie 2e foto).
modieuze uitstalling
Beluister vooral de making of-audiotour ingesproken door modejournalist Cécile Narinx en Jasmijn Bergisch (Victor&Rolf) met allerhande details over het maakproces van de kanten weefsels.Ook mooi: de expositie ‘Black & White | Symboliek in Kunst en Design’ en die is te bewonderen tot en met 1 maart '20.
-X-
KIJKWIJZER
- 'The Art of Lace' is verlengd t/m 6 september 2020.
- Tijdbesteding ongeveer 1 tot 1,5 uur (als je ook de video's bekijkt en de audiotour beluistert)
- Waar? TextielMuseum en meer info op: https://www.textielmuseum.nl/
'Black & White': 1. Zaaloverzicht. 2. Maria Roosen, 'Kan met kabeltrui', 1996. |