In deze KUNSTFLITS een tip voor fashionista's én (of) vintage fotografieliefhebbers. In het Amsterdamse Huis Marseille is momenteel een tentoonstelling te zien met modefotografie uit de periode 1900-1969 en dan vooral beelden geschoten op locatie. Dus buiten en dan vaak op exotische plekken. Want dat is de invalshoek: in deze presentatie in het fotografiemuseum ligt de focus op de ontwikkeling van studio- naar buitenfotografie in - pakweg - de eerste helft van de vorige eeuw en dat levert interessante nostalgische plaatjes op.
Kijk je mee naar een modieuze reis door de tijd?
"Huis Marseille is het tegenovergestelde van een ‘white cube’: een feit dat van grote invloed is op het ondergaan van de tentoonstellingen in de ruimtes", belooft de website en inderdaad, juist het contrast tussen het Gouden-eeuws-oud en het 'nieuwerwetse' is verrassend.
modefotografie wordt street style
Óver naar de tentoonstelling 'Outside Fashion' (Modefotografie van de studio naar exotische oorden, 1900–1969). Verwacht geen grote, iconische namen. Geen 'helden' van de fashion photography zoals Horst P. Horst, Erwin Blumenfeld, Helmut Newton of Richard Avedon. Veel van de in "Buiten mode" getoonde afbeeldingen zijn van mij onbekende fotografen (maar ik ben dan ook geen ingewijde). Een groot deel van de foto's blijkt geschoten door ene Henry Clarke (1918-1996), die bekend is geworden door zijn werk voor de Amerikaanse, Britse en Franse Voque. En het is niet zo gek dat veel van zijn werk te zien is, want hij liet zijn volledige archief na aan het Parijse modemuseum Palais Galliera, mede-samensteller van de vertoning in Huis Marseille.van beperking tot bevrijding
De expositie verhaalt over zo'n zeventig jaar modegeschiedenis - van sluike 'strompel' japonnen en flapperdresses, stijf-chique gedragen door actrices en zangeressen, naar 'New Look' en 'Rock 'n' Roll' door zich 'spontaan' gedragende modellen in dynamische interactie met hun omgeving (denk street style en Holland's Next Top Model).Het kijkspel handelt dus ook over emancipatie en bevrijding: "de tentoonstelling laat zien hoe het lichaam van de vrouw door de jaren heen steeds meer vrijheid kreeg. (...) Daarnaast ontwikkelde de fotografie zich van zwart-wit tot kleur, en breidde het gebied waar de beelden werden gemaakt zich enorm uit door de opkomst van het toerisme", aldus een verklaring van het museum.
-X-
Ook in Huis Marseille: 'floraChromes, een verhaal van vier rivieren' van Arja Hop en Peter Svenson.
Dit kunstenaarsduo maakt conceptueel werk: visueel zeer aantrekkelijk, maar het idee laat zich niet een, twee, drie kennen (en zeker niet kort verklaren). Ga vooral kijken om te ontdekken wat jij ervan vindt.
Meer informatie op: https://huismarseille.nl/tentoonstellingen/
Arja Hop en Peter Svenson: 1. 'Residue Amsterdam', 2015-2019. 2. Zaaloverzicht (Langs de Waal: binnen en buiten de dijk). |