Zeker niet alleen voor fashionista's. De spectaculaire tentoonstelling 'Couturissime' van (celebrity-) ontwerper (Manfred) Thierry Mugler in de Rotterdamse Kunsthal is ook heel interessant voor degene die houden van de glitter & glam van de vaak zo gedurfde rode loper kledij van wereldsterren. Ik noem een David Bowie, een Liza Minelli, Diana Ross, Lady Gaga, Céline Dion, Beyoncé. Need I say more? Allemaal gekleed, dan wel 'onder handen genomen'; gestyled door de van oorsprong Franse couturier. Draagbaar, (dus) comfortabel en vrouwvriendelijk? Nee, dat zeker niet. Wel glamorous, stoer, 90-60-90* en vooral theatraal.
* de gulden snede van het zgn. ideale vrouwenlichaam: borsten, middel, heupen.
Ik vergaapte mij aan de ingesnoerde tailles en breedgeschouderde, vaak SM-achtige powervrouw-creaties en maakte een korte impressie.
Front row bij Thierry Muglers catwalk...
Laat ik beginnen met het uitspreken van mijn enthousiasme, want wat een spectaculaire expositie! Wel enigszins modebewust, ben ik niet per se een Mugler-fan of supporter van welke modevormgever dan ook. Of, beter gezegd: ik ben geen uitgesproken 'haute couture-fan'. Nee, ik prefereer prêt-à-porter, de ready to wear, betaalbare vertaling van de hogere ontwerpkunde. Laten we het street style noemen.
Dus allez en afgereisd naar Rotterdam, alwaar ik de persvoorbeschouwing mocht bijwonen van de eerste Europese voorstelling van 'Couturissime' in het bijzijn van de roemruchte designer himself.
De tentoonstelling met het ontwerpwerk van Thierry Mugler* (1948, Straatsburg, Frankrijk) ging in wereldpremière in het Montreal Museum of Fine Arts (Canada) en trok daar bijna driehonderdduizend bezoekers en da's niet niks voor een mode-expo. Vervolgens verhuisde de hele santenkraam naar Rotterdam waar de expositie op 12 oktober jl. met veel bombarie werd geopend.
* Mugler woont in Berlijn en gebruikt sinds 2002 ook weer zijn echte voornaam: Manfred.
De tentoonstelling - een opera in zes aktes* - is een aanslag op al je zintuigen en in dit geval bedoel ik dat positief. Een en al spektakel, glitter & glam, een special effect video en muziekclips, een aantal, door ontwerper Tord Boontje ontworpen Swarovski 'kroonluchters'. Zalen bomvol met luxueus en (ook) sprookjesachtig aangeklede paspoppen**. Statische modellen die getooid zijn in japonnen en pakken bedolven onder de veren, pailletten, kralen en studs. Mannequins waar je met je neus bovenop mag staan en dus prachtig zicht hebt op alle ingenieuze details van Muglers creaties. Geen of nauwelijks storend spiegelende vitrines. Geef je ogen (en oren) de kost en voor de tastzin geldt > (en hoe aanlokkelijk ook) kijken doe je met je ogen... 😉
* MacBeth & the Scottish Lady, Stars & Sparkles, Belle de Jour & Belle de Nuit, The Photographers Eye, Metamorphosis en Fembot Couture. ** de 'etalagepoppen' zijn speciaal voor de expo gemaakt door Fa. Hans Boodt uit Rotterdam: de tailles zijn smaller en de heupen zijn breder.
In deze kunstflits slechts een kleine impressie en enkele details van het geshowde in De Kunsthal (en ook nog eens zonder credits), want ik begreep al tijdens mijn bezoek aan het museum dat ik met mijn foto's de expo en de ontwerpen van Manfred Thierry Mugler geen recht zou (kunnen) doen...
Mijn advies: ga vooral zelf kijken en dat kan tot en met 8 maart 2020.
Check wel even de website voor bezoekersinformatie (want wegens de verwachte drukte hanteert het museum tijdslots. Daarnaast is er een toeslag van €2,50 per bezoeker).
-X-
Die jaren '80 breedgeschouderde 'meesteres'-kleding en het donkere Addams Family- en punk-achtige studs- en spikes-gedoe schijnt weer helemaal terug te zijn... (volgens kledingkoningin Cécile Narinx, mode-verslaggever van de Volkskrant en ook aanwezig bij de perspreview).
* de gulden snede van het zgn. ideale vrouwenlichaam: borsten, middel, heupen.
Ik vergaapte mij aan de ingesnoerde tailles en breedgeschouderde, vaak SM-achtige powervrouw-creaties en maakte een korte impressie.
Front row bij Thierry Muglers catwalk...
mode is theater
Je eigen draai geven aan dat wat wordt voorgeschoteld. Een eigen identiteit uitstralen, dat vind ik interessant en dan graag een beetje brutaal. Geen grijze muizen, maar mensen die bekijks hebben, want dat maakt het straatbeeld toch veel spannender?Dus allez en afgereisd naar Rotterdam, alwaar ik de persvoorbeschouwing mocht bijwonen van de eerste Europese voorstelling van 'Couturissime' in het bijzijn van de roemruchte designer himself.
De tentoonstelling met het ontwerpwerk van Thierry Mugler* (1948, Straatsburg, Frankrijk) ging in wereldpremière in het Montreal Museum of Fine Arts (Canada) en trok daar bijna driehonderdduizend bezoekers en da's niet niks voor een mode-expo. Vervolgens verhuisde de hele santenkraam naar Rotterdam waar de expositie op 12 oktober jl. met veel bombarie werd geopend.
* Mugler woont in Berlijn en gebruikt sinds 2002 ook weer zijn echte voornaam: Manfred.
superheldinnen
Groots en meeslepend, zo kun je het wel noemen. Ga je naar de Kunsthal, dan zie je 150 ensembles uit de jaren tussen 1977 en 2014. "Daarnaast zijn er veel nooit eerder getoonde accessoires en toneelkostuums, clips en video's, archiefdocumenten en schetsen." Voor de fotografieliefhebbers: 100 geweldige werken van de groten der aarde (qua modereportages) en ik noem er hier drie: David LaChapelle, Richard Avedon en Helmut Newton.De tentoonstelling - een opera in zes aktes* - is een aanslag op al je zintuigen en in dit geval bedoel ik dat positief. Een en al spektakel, glitter & glam, een special effect video en muziekclips, een aantal, door ontwerper Tord Boontje ontworpen Swarovski 'kroonluchters'. Zalen bomvol met luxueus en (ook) sprookjesachtig aangeklede paspoppen**. Statische modellen die getooid zijn in japonnen en pakken bedolven onder de veren, pailletten, kralen en studs. Mannequins waar je met je neus bovenop mag staan en dus prachtig zicht hebt op alle ingenieuze details van Muglers creaties. Geen of nauwelijks storend spiegelende vitrines. Geef je ogen (en oren) de kost en voor de tastzin geldt > (en hoe aanlokkelijk ook) kijken doe je met je ogen... 😉
* MacBeth & the Scottish Lady, Stars & Sparkles, Belle de Jour & Belle de Nuit, The Photographers Eye, Metamorphosis en Fembot Couture. ** de 'etalagepoppen' zijn speciaal voor de expo gemaakt door Fa. Hans Boodt uit Rotterdam: de tailles zijn smaller en de heupen zijn breder.
Mijn advies: ga vooral zelf kijken en dat kan tot en met 8 maart 2020.
Check wel even de website voor bezoekersinformatie (want wegens de verwachte drukte hanteert het museum tijdslots. Daarnaast is er een toeslag van €2,50 per bezoeker).
-X-
Die jaren '80 breedgeschouderde 'meesteres'-kleding en het donkere Addams Family- en punk-achtige studs- en spikes-gedoe schijnt weer helemaal terug te zijn... (volgens kledingkoningin Cécile Narinx, mode-verslaggever van de Volkskrant en ook aanwezig bij de perspreview).