Passion for paint, maar vooral ook kleur. Want kleur is essentieel, kleur is energiek, kleur vertegenwoordigt de diversiteit van de samenleving en kleur verbindt. Aan het woord is Hester Alberdingk Thijm, directeur van AkzoNobel Art Foundation en met deze uitspraak doelt zij op het thema van de nieuwe tentoonstelling met kunst-voor-nop.
Ja echt, stap door de draaideur van het hoofdkantoor aan de chique Amsterdamse Zuidas en op links zie je direct een expositie-ruimte boordevol kunst van grote klasse. Vrij toegankelijk voor het geïnteresseerde publiek. Helemaal gratis en voor niks en zonder museumkaart.
Ik liet mijn licht schijnen over de museumwaardige kunst en maakte een uitgebreide notitie. Lees en kijk je mee?
In de expositieruimte op de begane grond van het hoofdkwartier van AkzoNobel is het goed toeven. Zo zijn er overal in de Art Space intieme zithoekjes gecreëerd. De designmeubels zijn wit en in combinatie met de kleurrijke kunst is de ambiance heel 'Jan-des-Bouvrie-waardig'. De interieurgoeroe en witwasser zou het bedacht kúnnen hebben (deed hij niet: het was Tom Postma Design, bekend van tentoonstellingsconcepten voor o.a. Art Basel en TEFAF).
In april van het vorige jaar opende de eerste thema-expositie 'Common Ground' met als leidraad de menselijke ontmoeting op het niveau van ideeën, idealen en identiteit (en daarvan maakte ik dit weblog) en nu is het hoogste tijd voor een extra dimensie: 'Connect in Color'. In dit tweede deel staat kleur centraal. "De tentoonstelling verkent de betekenis en invloed van verschillende kleuren en vormt een brug tussen makers en toeschouwers. De Art Space werkt als spiegel voor de diversiteit binnen en buiten AkzoNobel en toont Passion for Paint!", lees ik op de spiksplinternieuwe website van de kunststichting.
Frank Havermans die 'KAPKAR/WS1P-AN' creëerde: een, tussen twee pilaren hangende eenpersoons-werkplek die refereert aan de functie van het kantoorpand.
Maar in plaats van een enkel werk aan te schaffen, volgt directeur Alberdingk Thijm idealiter de hele creatieve carrière van een kunstenaar. Zij koopt meerdere werken en het liefst ook uit verschillende periodes. Want, zo is het idee, zoiets verduidelijkt het beeld van die artiest en daardoor zie je lijn in zijn of haar oeuvre. En een goed voorbeeld daarvan is het vijftiende werk van Gijs Frieling in het bezit van de stichting, tevens het tweede site-specific kunstwerk dat zijn plek gevonden heeft aan de muur van de Art Space. 'Common Background' (uit 2018) is een wandschildering van een werkelijk verleidelijke schoonheid (aldus de De Groene Amsterdammer), een kwalificatie die ik maar al te graag beaam).
Tekst en alle (iPhone)foto's: ©MiriamvanderMeer | www.agreylady.nl
Ja echt, stap door de draaideur van het hoofdkantoor aan de chique Amsterdamse Zuidas en op links zie je direct een expositie-ruimte boordevol kunst van grote klasse. Vrij toegankelijk voor het geïnteresseerde publiek. Helemaal gratis en voor niks en zonder museumkaart.
Ik liet mijn licht schijnen over de museumwaardige kunst en maakte een uitgebreide notitie. Lees en kijk je mee?
1. Douglas Peréz Castro | Polinaziacion | 2006. 2. AkzoNobel Art Space. 3. Robert Zandvliet | Zonder Titel | 1994. |
Deze 'vleugel' in het atrium werd door de interieurarchitect nadrukkelijk ontworpen om mensen naar binnen
te trekken en ontmoetingen tussen de
kunst te faciliteren. (Er is zelfs een koffiecorner voor je natje en je droogje, waar een heuse barista - indien gewenst - een cappuccino met zo'n professioneel ogend schuimhartje voor je inschenkt). Zichtlijnen geven spannende
doorkijkjes naar de andere opstellingen binnen dit expositie-deel van de parterre. "Het was wel even onderwerp van gesprek om zo'n Art Space te bouwen op die dure vierkante meters hier op de Zuidas", vertelt Hester Alberdingk Thijm in een interview met het 'wijkkrantje' van een buurt, die ook wel de 'financial mile' wordt genoemd. "Maar het was een harde voorwaarde van de gemeente om de drempel heel laag te maken, liefst met een culturele bestemming."
"Kunst weerspiegelt wie wij zijn – als samenleving, als individu en als onderneming. De kunstcollectie dient als bron van innovatie en creatieve reflectie en als expressie van de maatschappelijke, culturele en sociale verantwoordelijkheid van AkzoNobel."
Kunst brengt de buitenwereld als het ware naar binnen en dat mag ook blijken uit de cijfers. De kunstruimte aan de Christian Neefestraat is een groot succes. Sinds de opening in 2016 bezochten zo'n 200.000 mensen de verzamelde werken van de multinational.
de verzamelde werken
En als dat dan eenmaal besloten is, dan kán het niet moeilijk zijn om die ontmoetingsruimte te vullen met creatieve allerlei, zoals schilderijen, foto’s, wandkleden, glas, videokunst, sculpturen en keramiek. In ieder geval niet voor de AkzoNobel Art Foundation, de (zelfstandige) stichting die in het leven is geroepen ten behoeve van de aanschaf en het beheer van kunst van de verf- en chemiegigant. Het kunstgenootschap verzamelt namelijk al bijna vijfentwintig jaar hedendaagse kunst van nationaal én internationaal gerenommeerde kunstenaars én jong talent. Daardoor bestaat de bedrijfscollectie inmiddels uit ongeveer 1.800 kunstwerken.
"Kunst weerspiegelt wie wij zijn – als samenleving, als individu en als onderneming. De kunstcollectie dient als bron van innovatie en creatieve reflectie en als expressie van de maatschappelijke, culturele en sociale verantwoordelijkheid van AkzoNobel."
Kunst brengt de buitenwereld als het ware naar binnen en dat mag ook blijken uit de cijfers. De kunstruimte aan de Christian Neefestraat is een groot succes. Sinds de opening in 2016 bezochten zo'n 200.000 mensen de verzamelde werken van de multinational.
connect in color
passion for paint
(En daar weet het bedrijf natuurlijk alles van: core business is verf (paint) en (dus ook) kleur. Komt dat even goed uit. Het van oorsprong Nederlandse concern is producent van bekende brands als Flexa - "geeft kleur aan je leven" - en Sikkens. Beide wereldmerken hebben een ruim kleurpalet - met -waaiers en -testers - dat het moederbedrijf in 2018 - volgens Wikipedia - een geconsolideerde (?) omzet van 10 miljard euro bezorgde).Maar in plaats van een enkel werk aan te schaffen, volgt directeur Alberdingk Thijm idealiter de hele creatieve carrière van een kunstenaar. Zij koopt meerdere werken en het liefst ook uit verschillende periodes. Want, zo is het idee, zoiets verduidelijkt het beeld van die artiest en daardoor zie je lijn in zijn of haar oeuvre. En een goed voorbeeld daarvan is het vijftiende werk van Gijs Frieling in het bezit van de stichting, tevens het tweede site-specific kunstwerk dat zijn plek gevonden heeft aan de muur van de Art Space. 'Common Background' (uit 2018) is een wandschildering van een werkelijk verleidelijke schoonheid (aldus de De Groene Amsterdammer), een kwalificatie die ik maar al te graag beaam).
kunst en vliegwerk
Daarnaast heeft de Art Foundation bijvoorbeeld ook negentien canvassen van Robert Zandvliet, negen sculpturen c.q. installaties van de Belg Hans Op de Beeck (waarvan het ontroerende beeld 'Tatiana (Butterfly)' uit 2017 nu ook te zien is) en ook Maria Roosen is een van de favorieten (met tien stuks).kleur bekennen
Op dit moment is het creatieve duo dat te boek staat als Heringa Van Kalsbeek* 'in the picture'. In Common Ground 2 is er een eigen 'hoek' voor het kunstenaarskoppel ingericht met een viertal van hun grillige, organische en veelkleurig glimmende sculpturen. Daarnaast zie je er een video over de 'making of', oftewel de totstandkoming van hun buitenbeeld dat sinds vorig jaar te vinden is in het naastgelegen Beatrixpark.
* Liet Heringa (den Bosch, 1966) en Maarten Kalsbeek (Oestgeest, 1962) werken sinds 1998 samen.
Ik zeg: DOEN!
-X-
Fijn, het is vandaag!
* Liet Heringa (den Bosch, 1966) en Maarten Kalsbeek (Oestgeest, 1962) werken sinds 1998 samen.
En dat sculptuur van Heringa Van Kalsbeek in het park (genaamd 'Future Past Glory') maakt ook deel van de Amsterdam Sculptuur Biennale aka ArtZuid - en dat geeft mij dan een uitstekend bruggetje naar mijn budgetvriendelijke uit-tip. Een zeer aanlokkelijke optie, want heb je geen cent te makken en is je vakantiegeld al op - een bezoek aan zowel het één, als het ander is 'om niet' en uitstekend te combineren (let wel: de ArtSpace is alleen op werkdagen geopend). Dus ga op dwaalsafari langs de sculpturen van de beeldenroute (mijn impressie lees je hier) en start of eindig dat dagje 'kunstzinnige Amsterdam voor Nop' bij de AkzoNobel kunstsalon. (Nabij metro- én NS-Station Zuid).
Ik zeg: DOEN!
-X-
Fijn, het is vandaag!
Heringa Van Kalsbeek, 'Future Past Glory'. |