Afgelopen donderdag (17/1) was ik in de gelukkige omstandigheid oog in oog te staan met kunstenaar Daniel Arsham. Deze meet & greet werd georganiseerd door het Moco Museum in de hoofdstad en niet zonder reden. (Maar spreek je nog wel van een 'meet & greet' als er nog zo'n 30 á 40 'persmuskieten' om je heen staan te dringen)?
De 38-jarige New Yorker is in Amsterdam om de opening van zijn tentoonstelling 'Connecting Time' luister bij te zetten. En dat ook galerie Ron Mandos werk van hem in de winkel (slash) showroom heeft hangen en staan, maakt de gelegenheid alleen maar feestelijker.
De 38-jarige New Yorker is in Amsterdam om de opening van zijn tentoonstelling 'Connecting Time' luister bij te zetten. En dat ook galerie Ron Mandos werk van hem in de winkel (slash) showroom heeft hangen en staan, maakt de gelegenheid alleen maar feestelijker.
Kijk je mee naar de 'Poparty' werken van een kleurenblinde kunstenaar?
1. Uit de 'Elastic Walls-serie, 'Corner Knot', 2018 © foto: Moco Museum. 2. De kunstenaar bij 'Eroded Basketball Rack', 2018. |
Samen met een team van 12 medewerkers maakt de Amerikaan sculpturen die voor een groot publiek heel erg toegankelijk zijn - zeg maar makkelijk te behappen - en daardoor dus heel gewild. Instagrammable ook en dat zijn allemaal redenen waarom Arsham en het Moco Museum zo'n goede combinatie vormen. Een uitstekende amourette.
heel Poparty
Al eerder schreef ik een blogpost over het Moco Museum* in de monumentale stadsvilla 'Alsberg' op steenworp afstand van het Rijks-, Van Gogh- en Stedelijke Museum. Een top-locatie in het chique Museumkwartier. Vooral jonge, hippe (buitenlandse) toeristen bewegen zich in drommen in die buurt, met ook de PC Hoofdstraat in de nabijheid. Het is met name deze doelgroep die het Moco Museum bezoekt.
Het kunsthuis noemt zichzelf ook 'boutique museum'. Een grappige typering en o zo raak. Net zoals je tegenwoordig boutique (of boetiek) hotels hebt. Van de website: Moco "heeft een breed scala aan moderne, inspirerende en hedendaagse kunst die wij tentoonstellen aan het grote publiek. Deze kunstenaars blinken vooral uit in de ironie die zij hanteren op de hedendaagse maatschappij. Denk hierbij aan de kunstenaars: Banksy en Warhol. Moco biedt inspiratie en eye-openers. Door deze behoefte-vervulling spreekt Moco een groot publiek aan. Bezoekers die naar het Moco Museum komen, zullen kunst ervaren die nergens anders te zien is."
Het Moco specialiseert zich in aansprekende, speelse en niet al te diepgaande Poparty-kunstuitingen, vandaar ook Daniel Arsham. Een match made in heaven.
* (namelijk in november 2017 over de Banksy-tentoonstelling aldaar).
'Connecting Time' in het Moco Museum is de eerste tentoonstelling van de 'Popartiest' in ons land en derhalve onze eerst kennismaking. Een kunstenaar die - doordat hij kleurenblind is - voornamelijk sculpturen maakt in de kleuren die hij kan waarnemen: grijs, wit en zwart (hoewel wit en zwart natuurlijk geen kleuren zijn: wit is licht en zwart is het gebrek aan licht).
De expositie begint met drie werken in de 'Elastic Walls'-serie: sculpturale, driedimensionale werken die vervreemdend aandoen. Een knoop die uit de muur komt; een klok in geconstrueerde 'plooien' op de muur en 'Hiding Figure', een figuur die achter het 'behang' is geplakt (zoals je dat met kinderen soms zou willen doen...). Origineel bedacht.
'meester beton-gieten'
Dan het eroded-werk. Heel veel uitgehold, weggevreten, uitgesleten, geërodeerd. Maar dan ook van alles: (fictieve) boeken, een pak cornflakes, (film- en foto)camera, cassetterecorder, microfoon, telefoons, laptop, een gitaar, een wekker, noem maar op. Allemaal aangetast door de tijd, zo lijkt het. Zelfs een baseball-jack, een baseball-pet en catchers-helm (of iets dergelijks), die ik zag bij galerie Ron Mandos en een compleet basketbal-rek mét ballen (zowel in het Moco, als eentje in de galerie).
In de weggevreten delen van de objecten plaatste Arsham kristallen. Kwarts-achtige staafjes die bij de juiste belichting een mooie schittering geven en met de toevoeging van deze mineralen roept de kunstenaar de vraag op of de voorwerpen uit elkaar vallen of juist naar elkaar toe groeien (want kristallen kunnen aangroeien, zoals je wellicht weet).
1. Een deel van de 'Calcified Room' (de verkalkte kamer). 2. 'Hiding Figure', © foto Moco Museum. 3. Daniel Arsham bij 'Falling Clock', 2018. 4. 'Female Seated Figure', 2016. |
Verder houdt Arsham van inpakken (net als collega-kunstenaar Christo). In het Moco Museum zie je Tweety op een sokkel omwonden met touw: in de galerie op de Prinsengracht zag ik een Mickey Mouse, Donald Duck en een beertje (van enig soort).
En wil je een #artselfie of #museumselfie maken? Dat doe je het beste in één van de twee compleet ingerichte kamers. In de 'Calcified Room' heeft Arsham de spachtelputz-spuit ter hand genomen en een huiskamer compleet 'verkalkt'. En een associatie met de in 79 vChr. bedolven stad Pompeii is dan niet ver weg. Of ga naar de 'Amethyst Ball Cavern' en dompel je onder in een grot vol met paarse ballen (afgietsels van verschillende soorten sportballen).
"Volleyballen en tennisballen, alledaagse objecten in een 21e-eeuwse huis, worden ontdaan van hun alledaagse betekenis en krijgen een nieuwe verschijningsvorm als oude artefacten, op elkaar gestapeld, gebarsten en gecoat met een amethist-paarse stof."
Tegelijkertijd met de tentoonstelling in het Moco heeft galerie Ron Mandos meerdere installaties van de Amerikaanse kunstenaar staan en hangen. Dus als je geen genoeg kunt krijgen van deze poppy art, ga dan vooral (ook) langs in de op de Prinsengracht gevestigde galerie. Daar kun je het werk van Arsham ook kopen. Hoewel? Denk aan bedragen met veel nullen, dus je moet flink in de buidel tasten.
4 opnamen gemaakt in de galerie van Ron Mandos. |
En als je het mij vraagt? De kunst van Arsham heeft een hoog 'Jan des Bouvrie-gehalte'. Zijn werken staan heel mooi boven of naast een design-bank.
Een witte, natuurlijk.
De expo is te zien tot en met 30 september. Kijk even op de site voor bezoekersinformatie.
-X-
Then something completely different!
Aankomende week reis ik af naar Brussel om op deze plek verslag te kunnen doen van de 64ste editie van de Brussels Art Fair, oftewel BRAFA.
Zin an...!
De kunstenaar in zijn 'Amethyst Ball Cavern', foto ©Moco Museum. |