Het is van alle tijden, alle culturen en in alle genres van de kunst: er zijn steevast mensen geweest die iets heel bijzonders wisten te creëren. Meesterwerken die de tijd(geest) schijnbaar moeiteloos overleefden en sinds jaar en dag generaties kunstliefhebbers hebben gefascineerd en nog steeds weten te boeien.
Zo ongeveer luidt de tekst (vrij vertaald) waarmee de prestigieuze kunstbeurs Cologne Fine Art naar buiten treedt om aan te geven hoe eclectisch het aanbod op de Keulse art fair is. Tijdens de Cologne Fine Art vind je hoogtepunten uit alle periodes van de kunstgeschiedenis. Tachtig galerieën en kunsthandelaren presenteren er zorgvuldig gekozen objecten en daarmee worden de exposanten heuse curatoren.
"Als u op zoek bent naar nieuwe inspiratie, komt u naar Keulen."
En dat is precies wat ik deed: ik reisde af naar de mooie Duitse Dom-stad en maakte daar de navolgende reportage.
1. Gunter Uecker: 'Verletzungen', 1981 bij Kunsthandel Malte Uekermann. 2. Fernand Léger, 'La Moissonneuse', 1953 via Galerie Philippe David. 3. twee maal Salustiano bij Galerie Hafenrichter. |
Eens moet de eerste keer zijn. Ik(zelf) was nooit eerder in Keulen geweest (shame on me) en na deze primeur begrijp ik wel waarom deze charmante stad zo populair is bij Nederlandse dagjesmensen en stedentrippers. Vanuit Utrecht is Keulen met de trein in 2 á 2½ uur te bereiken en wie met de auto gaat en/of in het (zuid)oosten van het land woont, die is er helemaal in een vloek en een zucht.
Het beursgebouw, de Koelnmesse, waar deze kunstbeurs wordt gehouden, ligt pal aan het station (Köln Messe/Deutz) en na afloop van je bezoek aan de kunstmarkt sta je - na een korte wandeling over de met liefdesslotjes overladen Hohenzollernbücke over de Rijn - binnen no time op Domkloster 4, alwaar die prachtige, gotische Dom imponeert.
Dus alles bij elkaar geen reden tot dralen.
een vloek en een zucht
Dan de beurs. Je kunt er gif op innemen: tijdens elke zichzelf respecterende verkooptentoonstelling zijn er bijzondere trouvailles en niet eerder getoonde highlights te bewonderen én te koop en gedurende de 4-daagse Kölnischer versie is dat niet anders. En de grote verscheidenheid aan internationale standhouders op deze kunst-, antiek- en designbeurs staat garant voor een heel divers aanbod.
Voor ieder wat wils. Hou je van 'echt oud', dan ga je misschien wel voor de antieke bronzen objecten uit Arabische contreien uit de 2e eeuw v.Chr. (en te koop bij de in oude en tribale kunst gespecialiseerde Martin Doustar uit Parijs). Een Samurai-helm uit de 16e of 17e eeuw? Bij Bermel von Luxburg hebben ze er twee. Ben je meer van de 'blingbling' (oftewel juwelen en zilverwerken) dan ga je bijvoorbeeld langs bij de enige Nederlandse deelnemer: zijnde The Old Treasury uit Kerkrade. Of kick je op curiositeiten? Bij BF Gallery uit Brussel koop je een Sovjet ruimtepak in Sokol KV-stijl en gegarandeerd meer dan 197 dagen gedragen tijdens een ruimte-reis door de Rus Pavel Vladimirovič Vinogradov (en als je hem koopt, dan wel even oefenen op de naam van die kosmonaut...).
1. t/m 3.: allemaal 'spijkerwerk' van Gunter Uecker: 1. 'Verborgen ', 2007 bij Malte Uekermann. 2. 'Ohne Titel', 1990 via Galerie von Vertes. 3. 'Ohne Titel (Naxos)', 1973, Setareh Gallery. 4. Ook Gunter Uecker, 'Ohne Titel', 1999 maar nu bij Ludorff. Dan een wandje vol en bovenin een Adolf Luther bij Galerie Ostendorff. 5. en 6. Allebei werken van Adolf Luther, 'Sphärisches Linsenobjekt', Galerie Ostendorff en onder: 'Spiegelobjekt', 1969 via Setareh Gallery. |
Zoals te verwachten, richtte ik mijn pijlen op moderne en hedendaagse kunst en daarvan is meer dan genoeg aanbod. Tijdens mijn rondgang over de beursvloer waren er een aantal tendensen die in het oog vielen. Je ken het wel: overweeg je de aanschaf van een rode auto, dan zie je opeens overal rode auto's rijden. Dat fenomeen deed zich ook voor bij mijn bezoek aan Cologne Fine Art (oftewel #COFA2018).
Spijkers en spiegels
Juist. Spijkers in de werken van de Duitse kunstenaar Günther Uecker (1930). Sinds het midden van de vorige eeuw maakt deze beeldhouwer, die gerekend kan worden tot de avant-gardistische kunstenaarsgroep Zero, spijker-reliefs. Al in 1962 richtte hij samen met twee andere beroemde Duitse kunstenaars, te weten Heinz Mack en Otto Piene (oprichters van diezelfde zero-beweging en ook te zien/te koop op de beurs) een 'lichtsalon' in op de tentoonstelling 'Nul' in het Amsterdamse Stedelijk Museum. Op Cofa2018 zag ik bij verschillende standhouders meerdere nagel- en spijkerwerken (zelfs een met spelden) van deze inmiddels 88-jarige sculpturist.
Dan die spiegels en dan doel ik op die van Adolf Luther (1912-1990). De oorspronkelijk als jurist opgeleide Luther wordt gezien als een van de vertegenwoordigers van de kinetische- en optische kunst. Sinds de late vijftiger jaren verwerkte hij de energetisch-optische invloed van licht in objecten, waardoor er als het ware lachspiegels ontstaan. Tijdens de kunstmarkt werd ik meerdere keren geconfronteerd met mijn zelfbeeld in door Adolf Luther gecreëerde objecten.
1. Andy Warhol, 'Man Ray', 1974 via Galerie Klaus Benden. 2. Andy Warhol, 'Goethe (FS II. 272), 1982 bij Gerald Hartinger Fine Arts. 3. De booth van Galerie Ernst Hilger met werk van Mel Ramos, zoals 4. 'Miss Chiquita', 2016. 5. Roy Lichtenstein, 'Turkey Shopping Bag', 1964 ook bij Galerie Klaus Benden. 6. Julian Optie, 'Nude #47', 2007 Galerie Jeanne. |
Veel Andy Warhol ook. Pop Art. Ik zag enkele Roy Lichtenstein's en bij Galerie Ernst Hilger grossieren ze in werken van de afgelopen oktober overleden 'Pin Up' kunstenaar Mel Ramos. Bovenstaand werk van Julian Optie zou ik ook wel tot de Pop Art willen rekenen (of is het 'Minimal'?) en ook voor een flinke dosis Street Art kun je terecht op de beurs. Bij Art Gallery Knokke hangt een wandje vol met lithografieën van Keith Haring uit de serie 'the story of red and blue' (1989).
lust for art
Speciale vermelding verdient de Duitse kunstenaar Horst Antes (1936). Hij won dit jaar de Cologne Fine Art Prize en wordt geëerd voor zijn bijdrage aan de kunstgeschiedenis middels een solo-tentoonstelling op de art fair. Antes staat bekend om zijn 'Kopffüßler', oftewel 'koppoters': dat zijn afbeeldingen van menselijke figuren waarbij de romp ontbreekt. Bekend geworden door deze 'creaturen', wordt de term ook gebruikt voor een ontwikkelingsfase van een kind. Peuters tekenen op een bepaald moment ook vaak koppoters. Momenteel maakt deze kunstenaar op leeftijd grote doeken met de contouren van huizen. Ook mooi.
kunst 1ste klas
Elk jaar is er ook een 'Young Collectors Room', waar in een huiselijk setting jonge en/of beginnende kunstverzamelaars een selectie bijeen zien van kunst van hoog niveau met een maximale aanschafprijs van € 5.000,-. Het is de bedoeling dat je door de smaakvolle presentatie overgehaald wordt om bij Cofa2018 een aanschaf te doen. Misschien wel een mooie besteding voor je eerdaags te ontvangen tantième, winstaandeel of 'dertiendemaand'. Of de opgespaarde teruggave van de belastingdienst. Heel verleidelijk...
1. Keith Haring bij Art Gallery Knokke. 2. Marc Chagall, 'Evocation du Village Natal', 1962 bij Stern Pissarro Gallery. 3. Een mooi wandje 'divers Duits' bij Galerie Michael Werner. 4. t/m 6.: drie maal Horst Antes: 4. 'Kopf 1000', 1977 bij Galerie Ostendorf. 5. 'Kopf mit 14 Punkten', 1968 via Galerie Schwarzer en tenslotte 6. 'Roter Kopf (mit rotem H-Hut)', 1970 bij Utermann. |
Goed. Ik brei er een eind aan, maar niet nadat ik je eerst nog even gewezen heb op het mooie Museum Ludwig, ook in Keulen (pal achter de Dom en Hauptbahnhof). Daar bezocht ik de tentoonstelling met het schilderwerk van Gabriele Münter. In de expo met de titel 'Malen ohne Umschweife' (t/m 13 januari) zie je wat deze kunstenaar (en partner van Wassily Kandinsky) heeft betekend voor het Duitse expressionisme en Der Blaue Reiter.
Daarnaast is ook de vaste collectie top! Een verslag van dat bezoek hou je van me tegoed.
Cologne Fine Art is een jaarlijks terugkerend evenement en de 2018-editie is nog te bezoeken t/m zondag 25 november.
-X-
Fijne dag!
1. Gabriele Münter op Cofa2018: 'Dahlien', 1941 bij Galerie von Vertes. 2. Uw razende reporter in actie bij een sculptuur van Georg Baselitz (in de stand van Galerie Michael Werner) tijdens Cofa2018 ©CologneFineArt. |
Tekst en (iPhone)foto's: ©MiriamvanderMeer (www.agreylady.nl).