Groot, groter, grootst: dat is het motto van kunstbeurs Big Art. Het is alweer de derde editie en wederom met heel erg divers werk. Een mix van schilderijen en tekeningen, sculpturen, foto's en installaties. De enige verbindende factor is het formaat van de vertoonde kunsten. De (al)gemene deler is de proporties van de werken. Niks geen geneuzel: er wordt flink uitgepakt.
In alle opzichten de overtreffende trap, want ook het aantal deelnemende kunstenaars neemt elk jaar navenant toe. In editie 1 waren het er nog zo'n veertig; in het 2de jaar was dat al uitgegroeid tot circa zestig en nu weet de organisatie te melden dat je werk kunt bewonderen van tachtig, zeer divers werkende artiesten.
In alle opzichten de overtreffende trap, want ook het aantal deelnemende kunstenaars neemt elk jaar navenant toe. In editie 1 waren het er nog zo'n veertig; in het 2de jaar was dat al uitgegroeid tot circa zestig en nu weet de organisatie te melden dat je werk kunt bewonderen van tachtig, zeer divers werkende artiesten.
Daarnaast maakt deze verkooptentoonstelling er een gewoonte van op te duiken op de meest onverwachte plekken. Plaatsen waar je normaliter niet zo gauw komt. En dat is altijd leuk, dus mij hoor je niet klagen.
Vandaag pak ik op mijn kunstblog groots uit. Ga er gerust even voor 'zitten'!
1. Affiches bij de entree. 2. Ewerdt Hilgemann, Art Affairs 3. Loes Koomen, 'I Knew You Were Waiting', Galerie Bart. |
Ze kunnen er wat van, bij Big Art! Sterren in het vinden van niet erg voor de hand liggende locaties. In het eerste jaar was een voormalige en onttakelde diamantbeurs plaats van handeling; in 2017 kon je terecht in de ietwat vergane glorie van een (nog te renoveren) stadspaleis op de Herengracht en dit jaar moet je afreizen naar de gewezen Penitentiaire Inrichting Amsterdam Over-Amstel, ook wel (en in de volksmond) de Bijlmerbajes genoemd.
Want waar tot juni 2016 ruimte was voor 604 boeven, schelmen en schurken (ook van het witteboorden-soort), kun je van 11 tot en met 14 oktober kunst kijken én kopen. Een deel - ruim 5.000 m² van de voormalige nor (ook wel gribus, cachot, bak, lik en nog zo wat van dat soort betitelingen voor een 'rijkshotel') is voor Big Art volgehangen en -gezet met giga kunst. En even voor de duidelijkheid: het criterium is minstens 1½ x 1½ of 1 bij 2.
Jailhouse rocks
In de 'Kalverstraat' - de bijnaam voor de lange gang (van zo'n ½ kilometer) die de diverse gevangenistorens met elkaar verbindt - worden vrijstaande sculpturen getoond en ook de voormalige verhoorkamers, de oude gymzaal en de sacristie van de kapel zijn behangen met kunstwerken. Spannend om eens binnen te kijken zonder dat de deur achter je in het slot valt. En het kan allemaal nét, want een week geleden (3/10) ging de sloop van de gevangenis van start. Op het terrein verrijst namelijk een hele nieuwe stadswijk, het Bajes Kwartier* met 1350 (energieneutrale) woningen.
* De transformatie is in handen van OMA (van 'starchitect' Rem Koolhaas). Een van de zes torens blijft behouden als 'groene toren', met een verticaal park en stadslandbouw. Van oude celdeuren wordt een brug gemaakt. Zelfs de tralies komen terug, dat worden balkonhekjes (Bron: de Volkskrant).
1. Rolf Bruggink, 'Fort de la Chartreuse'. 2. Stefan Gross, 'Flower Bomb', Rademakers Gallery. 3. Zwier Cornelissen 4. Marinke van Zandwijk, 'Site-specific glass installation', Galerie Franzis Engels. 5. Zaaloverzicht 5. Peter Vink 6. Bram Ellens, 'Orphans'. |
Maar goed, tot zover de entourage. Het gaat niet zozeer om het gebouw (hoewel?), maar om de kunst. En opvallend bij deze derde editie van de monumentale kunstbeurs is het aantal kunstenaars die speciaal voor deze gelegenheid en dus voor deze locatie en ter plekke werk creëerden.
Martijn Schuppers, Gerbrand Burger en Robbert de Goede maakten 'in situ' een installatie, net als fotograaf Jaap Scheeren. Zo ook Peter Vink met zijn site specific (light) installations. In de (eerdergenoemde) Kalverstraat schilderde de Italiaan Matteo Ceretto Castigliano een gigantische mural en Suzan Drummen leefde zich uit met een kolossaal kleurrijke installatie op de vloer.
think big
Veel jong talent ook, zoals Tim Wunderink, Lieve Rutte en Bart Schalekamp en zelfs prijswinnend: Sam Hersbach en Raquel van Haver kregen verleden week uit handen van ZKH Willem-Alexander de Koninklijke Prijs voor Vrije Schilderkunst 2018, terwijl Van Haver ook genomineerd is voor de Wolvecampprijs 2018 én er in het Stedelijk Museum Amsterdam van 25 nov. t/m 7 april 2019 een solotentoonstelling te zien zal zijn met haar werk (getiteld 'Spirits of the Soil'). Dus chapeau! voor de jonge honden.
En dan de oude rotten in het vak, of - laten we zeggen 'goede bekenden': Fransje Killaars, Ewerdt Hilgemann, Jeroen Henneman, Raquel Maulwurf, Karin van Dam.
En dan de oude rotten in het vak, of - laten we zeggen 'goede bekenden': Fransje Killaars, Ewerdt Hilgemann, Jeroen Henneman, Raquel Maulwurf, Karin van Dam.
1. Andrea Radai, 'CCTV (Wallpaper X), 2007, Reuten Galerie. 2. Celia Hadeler. 3. Cathalijn Wouters, 'Studio IV: "The Afternoon", Rademakers Gallery. 4. Suzan Drummen, 'Floor Installation' 5. Lotte van Lieshout (herself), 'Morning Nudes', 2013 6. Eveline Visser, 'Cloudwalk', 2015 bij Cokkie Snoei. |
Ik had het eerder al even over de organisatie en die is in de capabele handen van de artistieke duizendpoot Anne van der Zwaag (zijnde curator, publicist en directeur). Het concept van Big Art werd door haar bedacht en hetzelfde geldt voor de idee achter de Rotterdamse kunstbeurs Object (dat ook jaarlijks en dan tegelijkertijd met Art Rotterdam plaatsvindt). Beide evenementen zijn verrassend interdisciplinair: Van der Zwaag is groot voorstander van verbinding en kruisbestuiving tussen kunst én design en ook architectuur speelt altijd een rol (wat mag blijken uit de keuze voor de locaties).
Een vrouw naar mijn hart.
size does matter!
Anne van der Zwaag heeft de touwtjes ferm in handen, want - net als bij de eerdere edities van Big Art was zij degene die de kunstenaars selecteerde. Je ziet er kunst op uitnodiging, waardoor er een combinatie is ontstaan van allerlei heel verschillende kunst- en stijlvormen.
Mijn favorieten? Wat te denken van de uit schilderijlijsten opgebouwde (zeg maar) ei-vormen, genaamd 'The Orphans' van Bram Ellens. En niet één: nee, flink uitpakken (7). Of de triptiek van Loes Koomen: enorme, fel gekleurde 'grafische' panelen. Het 'glaswerk' van Marinke van Zandwijk: glazen objecten die vrij geblazen zijn in een frame en perfect in de omgeving passen (beetje té cryptisch? Ga vooral kijken!). De gigantische collage van foto's van Katrin Korfmann: (geschoten op een plein bij mij in de buurt). De trompe-l'oeil (wand)tapijten van Celia Hadeler. Prachtig!
Enne, enne.... Een ding mag duidelijk zijn: ik ben een kunst-omnivoor. Een alleseter.
En zijnde zo groot als was beloofd (met felle lampen her en der), liet niet elk kunstwerk zich zo maar en zonder tegenstribbelen fotograferen. Mijn excuus daarvoor.
Hierboven zie je ondergetekende (moi...) ook in een kunstwerk figureren en wel in dat van Victor de Bie, 'Dame é Quatre Têtes avec Chapeau' (die ook het kiekje maakte: dank daarvoor). Mocht je gecharmeerd zijn van zijn werk: van 12 okt. t/m 11 nov. zie je Matter .of Material X Victor de Bie in de Kerkstraat in Amsterdam.
Tot zover mijn avontuur in de lik.
-X-
Mijn favorieten? Wat te denken van de uit schilderijlijsten opgebouwde (zeg maar) ei-vormen, genaamd 'The Orphans' van Bram Ellens. En niet één: nee, flink uitpakken (7). Of de triptiek van Loes Koomen: enorme, fel gekleurde 'grafische' panelen. Het 'glaswerk' van Marinke van Zandwijk: glazen objecten die vrij geblazen zijn in een frame en perfect in de omgeving passen (beetje té cryptisch? Ga vooral kijken!). De gigantische collage van foto's van Katrin Korfmann: (geschoten op een plein bij mij in de buurt). De trompe-l'oeil (wand)tapijten van Celia Hadeler. Prachtig!
Enne, enne.... Een ding mag duidelijk zijn: ik ben een kunst-omnivoor. Een alleseter.
En zijnde zo groot als was beloofd (met felle lampen her en der), liet niet elk kunstwerk zich zo maar en zonder tegenstribbelen fotograferen. Mijn excuus daarvoor.
1. Christophoros Doulgeris, "Monolithos_Pan_06_SH, 2016 Franzis Engels. 2. Victor de Bie (zie hieronder) 3. Marinke van Zandwijk bij Franzis Engels 34 Katrin Korfman, (deel van) 'Horizon Vanished (6 hours), 2011, Art Affairs 5. Marcel van den Berg, 'It takes a nation of millions to hold us back', 1988-2018 bij C&H Gallery. |
Tot zover mijn avontuur in de lik.
-X-
Je kunt Big Art bezoeken van 11 tot en met 14 oktober van 11.00 tot 19.00 uur. Kijk even op de site voor verdere informatie.
Tekst en alle (iPhone)foto's: © Miriam van der Meer (www.agreylady.nl).