Bij de 2017-editie moest ik helaas verstek laten gaan, maar dat zou mij dit jaar niet gebeuren: Festival Designkwartier in Den Haag. Afgelopen weekend (1 t/m 3 juni) presenteerden ruim 100 ontwerpers hun kunnen in winkels, restaurants en lunchrooms, leegstaande kantoren, garages, bij de mensen thuis en 'gewoon' op het plein. Plaats van handeling én kloppend hart van het festival was het Zeeheldenkwartier en dat is een statige buurt in het Haagse met straten die naar 'moedige' oceaanvaarders zijn vernoemd (nu nog wel... :-).
En voor deze feestelijke lustrum-aflevering - dit jaar was het de 5de keer - waren er 'talks' en designkwartiertjes, verschillende workshops en was er ook een programmering (ook 's avonds) in en rondom de monumentale, rauw-industriële Elektriciteitsfabriek.
Kortom, alle ingrediënten voor een smaakvol designfestijn waren aanwezig en afgelopen vrijdag liet ik mij bekoren.
Kijk je mee?
1. Grafisch werk van Mister Adam in een leegstaand kantoor. 2. Toegepaste kunst in het huis van Mary Hessing, hoofdredacteur van Woth. 3. Bloggerstour op de fiets, met initiator van Festival Designkwartier Edwin Pelser, Floor Eusterbrock en bloggers Zilverblauw, Bloom (en ondergetekende) bij deelnemer Social Label. |
Wat is design? Hier, bij ons in Nederland heeft het begrip 'design' behoorlijk aan betekenis ingeboet. De waarde van de term is gedevalueerd omdat het te pas en te onpas wordt gebruikt. Thuis heb ik bijvoorbeeld een 'design-radiator': die hangt verticaal in plaats van horizontaal (....).
Design is een verzamelnaam geworden voor zogenaamde 'hippe' spullen, 'eendagsvliegen' en hebbedingetjes in 'conceptstores', wat ook al zo'n holle uitdrukking is geworden. Handige reclamejongens (-personen) hebben van 'design' een soort algemeen label gemaakt dat ál te snel aan allerlei producten wordt gehangen, terwijl design feitelijk een toegepaste vorm van kunst is.
publieke vertoning
Er worden aan de lopende band betekenisloze massaproducten gemaakt. Liefdeloos en onnadenkend. Maar een werkelijk goed en doordacht ontwerp laat je op een andere manier naar het alledaagse kijken, al is het maar voor even. "Met een kwalitatieve en veelzijdige selectie van actueel 'slow design' schenkt Festival Designkwartier aandacht aan de internationale trend waar kwaliteit gemeten wordt aan de zorg en aandacht waarmee iets ontworpen en gemaakt wordt".
"Design gaat over meer dan alleen producten", zegt Mark van Hooff, co-owner van Creative Studio Unobvious en mede-organisator van Festival Designkwartier.
1. en 2. Het designcollectief Envisions werkt samen met Finsa (fabrikant van houten platen) en dat materiaalonderzoek resulteerde in 'Wood in Progress'. 3. en 4. Jelle Masterbroek in de Elektriciteitsfabriek. 5. De aaibare 'Haptopia' van kunstenmaker Noortje de Brouwer. 6. De textiele 'gevleugelden' van Jantien Baas. |
Misschien ken je hem van zijn humorvolle installaties waar muziek in zit? In het Zuiderzeemuseum in Enkhuizen staat bijvoorbeeld zijn porseleinkast/kopjesorgel/jukebox 'Meneer Vis'. (En ben ik nu te cryptisch? Kijk dan vooral op dit YouTube filmpje. Moet je echt even doen...). Ik heb het over Jelle Mastenbroek. Deze ontwerper slash kunstenaar is gevraagd om speciaal voor het festival (en binnen het thema 'Publieke Vertoning') voor de oude turbinehal van de Elektriciteitsfabriek een 'geluidsinstallatie' te ontwerpen.
Het resultaat is 'Data Orchestra': door je bankpas of identiteitskaart langs de scanner te halen, 'componeert' de installatie een gepersonaliseerd en door de immense ruimte klinkend muziekstuk(je). Ook deze laatste creatie laat zich weer lastig omschrijven (én fotograferen), maar is zeer indrukwekkend!
In het imposante gebouw uit 1906 zag je ook twee eerdere werken van Mastenbroek.
verzameld werk
Een vaste waarde én aanrader tijdens het designfestijn is een bezoek aan het huis van Mary Hessing, hoofdredacteur van de design-glossy WOTH. Al jaren tovert zij haar huis, een oude melkfabriek, om tot een design-showroom. Dit jaar kreeg de presentatie de naam 'Sectie-C' (a bastion of new ideas).Bij Woth: 1. Hannah van Luttervelt, 'Cuddly toys of mass destruction', 2016. 2. Agnieszka Mazur, 'Construction experiments', 2017. Thema: Heet uit Milaan: 3. ' Crops' van Rem Atelier, 4. en 5. vazen en lampen van Klaas Kuiken uit zijn EPS- collectie 6. Studio Joris de Groot met zijn 'Pleated Seat', een serie stoelen geïnspireerd op de manier waarop luchtfilters worden geproduceerd. |
vraag maar raak!
Dat is een heel mooi streven en ook ik sprak met verschillende designers over hun werk. Twee van hen wil ik hier graag nader belichten.
Allereerst Creative Chef. Jasper Udink Ten Cate (aka the creative chef) vertelt voedselverhalen en maakt gelijktijdig een heerlijke salade met mini-ingrediënten, poedertjes van allerlei essentiële voedingsstoffen en vers geplukte 'groenten en kruiden' (zoals sedum - ja echt - en bosaardbeitjes, duizendschoon etc.). Bij zijn 'Future Food City' zijn zijn food for thoughts een lust voor de smaakpapillen én het oog. En dat alles geserveerd met een gepassioneerd verhaal over de toekomst van ons eten en de impact die dat kan hebben op onze manier van leven en onze omgeving.
Jasper Udink ten Cate: "voor al uw Art Food Design Performance (& vooral) Fun". Top!
Dan het prachtige werk van Babs van den Thillart. Ik zeg hogere weefkunde en textiele werkvormen to the max, oftewel 2.0. Hoezo sul breiwerk? Sterk staaltje materiaalonderzoek dat onmogelijk 'bedacht' kan worden zonder het te doen. De ontwerper als uitvinder.
Oké (you get my drift...), maar wat maakt zij? Op de 1ste etage boven café Blossom heeft Babs haar presentatie van textiel-ontwerpen en ook dit laat zich weer lastig beschrijven. "Het creëren van beweeglijkheid, drie-dimensionaliteit en veranderlijkheid in textiel vormt de rode draad". Haar werk heeft geen goede- en slechte kant (of 'achterkant' zoals bij stof meestal het geval is), maar is vanuit alle kanten het bezichtigen meer dan waard.
1. en 2. Het smakelijke werk van Creative Chef. 3. en 4. Het tactiele werk van Babs van den Thillart. |
Zo is het nét mooi...
-X-
Heel mooi!
Je neemt altijd iets mee naar huis: al is het een fijne ervaring!
Initiator en (mede-)organisator Edwin Pelser in de Elektriciteitsfabriek kijkend op zijn telefoon: 't zijn drukke dagen.... |
Tekst en alle (iPhone) foto's: © Miriam van der Meer