De overtreffende trap van 'groot': dat is de idee achter BIG ART en het concept werd bedacht door artistiek alleskunner Anne van der Zwaag. Een kunstbeurs gecureerd door een creatieve duizendpoot en dat laatste mag blijken uit de nu volgende 'wilde greep' uit haar curriculum vitae.
De culturele loopbaan van Van der Zwaag startte met een studie Moderne en Hedendaagse Kunst aan de Universiteit Utrecht en vervolgens deed zij ervaring op in het bedrijfsleven als manager op de designafdeling van AkzoNobel.
Naast dat zij zelf kunst verzamelt, is Van der Zwaag directeur van de Rotterdamse designbeurs OBJECT, freelance curator van diverse grote tentoonstellingen (bijvoorbeeld de jubileumtentoonstelling over het Nederlandse meubelmerk Pastoe in de Kunsthal Rotterdam, maar ook 'Bal!' in Paleis Soestdijk en 'Wit' in het Nederlands Fotomuseum), is zij publicist en schrijft boeken en columns. En alsof dat nog niet genoeg is adviseert zij bedrijven, organiseert symposia, geeft lezingen en presentaties en zit in allerlei besturen en adviescommissies. Voilà.
Dus ik heb met 'duizendpoot' en 'alleskunner' niets teveel gezegd, toch?
Dus ik heb met 'duizendpoot' en 'alleskunner' niets teveel gezegd, toch?
1. Installatie van Bonno van Doorn. 2. "Grab the Pussy' is onderdeel van 'De Koude Kermis' van (mediakunstcollectief) Dropstuff. 3. Zaal 1 met (op de voorgrond) 'Imploded Volumes' van Ewerdt Hilgemann, Rik Smits (Galerie Ron Mandos) en links de 'boekenkast' van Alfredo Häberli (Quodes). |
Grachtenpand-chic
Vond de 2016- (en eerste) versie van BIG ART plaats in de onttakelde, voormalige Diamantbeurs in Amsterdam: dit jaar is de keuze gevallen op het monumentale koopmanshuis én rijksmonument 'De Zonnewijser'. (Dat vermoedelijk in 1615 werd gebouwd, maar in 1772 gerenoveerd werd in Lodewijk XVI-stijl). Beide locaties hebben gemeen dat de enorme panden, voordat het pop up 'circus' van BIG ART binnentrok, leeg stonden.
In het deels gestripte en 3.000 m² grote pand aan de Herengracht 182 (grenzend aan de Raadhuisstraat) mag, voordat door vastgoedinvesteerder en eigenaar Millten met de restauratie wordt begonnen, BIG ART de toeschouwer bekoren met extra large kunstwerken, foto's, tekeningen en installaties. Ondanks de deplorabele staat van het gebouw is de grandeur nog overal zichtbaar en dat levert in combinatie met de moderne kunst prachtige plaatjes op.
Met goede moed en hooggespannen verwachtingen toog ik richting dead center Amsterdam om het spektakel met eigen ogen te gaan bewonderen en ziehier mijn verslag.
In een dergelijke entourage kun je ook groots uitpakken. Bij binnenkomst op de bel-etage van het indrukwekkende gebouw werd mij - uiterst vriendelijk - aangeraden van beneden naar boven te lopen (en niet zoals ik van plan was, van boven naar beneden), omdat als klap op de vuurpijl een speciaal voor de nok (de torenkamer) gemaakte installatie van gespannen draden door interieurarchitect en kunstenaar Robbert de Goede te zien is.
En dan dat uitzicht. Hoe hoger je in het gebouw komt, hoe aangrijpend je blikveld wordt. Echt een cadeautje: aan de ene kant de Westertoren en aan de andere kant (de achterkant van) het Paleis op de Dam. Wat wil je nog meer?
Tot slot nog een opmerkelijk 'incident'. Ook werk van Gavin Turk is te bewonderen op BIG ART. Er hangen een drietal 'schilderijen' en er staat een perplex-opstelling. En nu moet je weten dat de Britse artiest "met zijn kunstwerken thema's aansnijdt van auteurschap, authenticiteit en identiteit" (bron: ARTtube), ikzelf zou zeggen dat hij humorvol werk maakt. Turk is in het algemeen wel ín voor een geintje. Dus ik was niet verbaasd een ei* in een vitrine te zien met daarop een verpakking van Fisherman's Friend. Ik maakte een foto en klaar.
Blijkt dat zakje van die hoestpastilles ('sterk spul, hé..) er helemaal niet op te horen. Waarschijnlijk achtergelaten door net zo'n lolbroek als Gavin Turk himself...
* 'Oeuvre'. The collective title of the subsequent series of giant birds’ egg sculptures – ‘Oeuvre (Hen)’, ‘Oeuvre (Duck)’ etc – plays on the similarity between the word for the life’s work of an artist, 'Oeuvre', and the French word for egg, 'oeuf'" (van de website van Gavin Turk).
-X-
Je kunt vandaag nog tot 19.00 uur terecht bij BIG ART.
Met goede moed en hooggespannen verwachtingen toog ik richting dead center Amsterdam om het spektakel met eigen ogen te gaan bewonderen en ziehier mijn verslag.
1. Jans Muskee, 'Protest', 2017. 2. Nick Hendrix, 'Anesthesia', 2017 (Galerie Roger Katwijk). 3. en 4. Nicolas Chuard, 'More is More & More', 2016. |
Het platform bleek verrassend interdisciplinair. Alles komt samen. Kunst, design én architectuur. Uit alles blijkt dat Van der Zwaag groot voorstander is van verbinding en kruisbestuiving tussen de diverse creatieve disciplines. (Dus een vrouw naar mijn hart!)
Van der Zwaag in een artikel op de website architectuur.nl: "BIG ART is laagdrempeliger dan een museum en toegankelijker dan de besloten hokjesgeest van een standaard beurs. Het is een inspirerende verkooptentoonstelling en fair in één."
Van der Zwaag in een artikel op de website architectuur.nl: "BIG ART is laagdrempeliger dan een museum en toegankelijker dan de besloten hokjesgeest van een standaard beurs. Het is een inspirerende verkooptentoonstelling en fair in één."
Oversized en extra large
60 oversized kunstwerken op de diverse niveaus in het stadspaleis. Het pand kent zes verdiepingen (als je het souterrain mee telt), vier tussen-etages en een torenkamer en dat allemaal rondom een wit met zwart-geaderd marmeren, rondgaand stappenhuis met lift. Zo mooi!In een dergelijke entourage kun je ook groots uitpakken. Bij binnenkomst op de bel-etage van het indrukwekkende gebouw werd mij - uiterst vriendelijk - aangeraden van beneden naar boven te lopen (en niet zoals ik van plan was, van boven naar beneden), omdat als klap op de vuurpijl een speciaal voor de nok (de torenkamer) gemaakte installatie van gespannen draden door interieurarchitect en kunstenaar Robbert de Goede te zien is.
En dan dat uitzicht. Hoe hoger je in het gebouw komt, hoe aangrijpend je blikveld wordt. Echt een cadeautje: aan de ene kant de Westertoren en aan de andere kant (de achterkant van) het Paleis op de Dam. Wat wil je nog meer?
1. t/m 5. impressies van 'De Zonnewijser' en het uitzicht. 6. in de torenkamer nieuw werk van Robbert de Goede. |
Big and beautiful
Terug naar de kunst. Meerdere artiesten en ontwerpers tonen in de verkooptentoonstelling nieuw werk. En verder bleek niet elk kunstwerk zich zonder tegenstribbelen te laten fotograferen. Een voorbeeld daarvan is de video-installatie van fotograaf Jaap Scheeren. Door een druk op de rode knop 'valt' een man tergend langzaam op een palet vol met trays met duizenden eieren. Hoe gaat dat aflopen? Fascinerend om naar te kijken, maar helaas niet voor in dit blog. Naast deze filmische bijdrage van Jaap Scheeren presenteren ook Katrin Kortmann, Robbert de Goede, Christie van der Haak, Floor van Keulen en Jans Muskee nieuw werk tijdens BIG ART.
Tijdens mijn rondgang over de fair werd ik getroffen door de inspanningen van jong talent, maar ik zag zowaar ook een aantal 'goede bekenden'. Zo stuitte ik bijvoorbeeld op kunstwerken van Ewerdt Hilgemann uit de serie 'Imploded Volumes' (1995) en deze sculpturen waren deze zomer ook te zien tijdens ART ZUID (en daarvan zie je hier mijn verslag). 'PushMe - PullYou (Divorce)' (2017) van de Bulgaar Stefan Yordanov stond ook (heel lekker roze neon) te stralen op de Kunstrai van afgelopen juni (en ook daarvan maakte ik een blog). En zo waren er nog een aantal voorbeelden.
Wat zo leuk is: langzamerhand raak ik (een beetje) thuis in de wereld van de moderne kunst.
Wat zo leuk is: langzamerhand raak ik (een beetje) thuis in de wereld van de moderne kunst.
1. Pieter W. Postma (Kers Gallery). 2. 'The Fair Grounds', onderdeel van 'De Koude Kermis' van Dropstuff (zie hierboven). 3. Ton Slits (Galerie Bart). 4. Stefan Yordanov (Kers Gallery). 5. 'Cardinal Points (White)', Steve Aalders. |
Kruisbestuiving
Ik persoonlijk (...) ben heel erg te spreken over die verwevenheid tussen design, kunst en architectuur die te zien is bij BIG ART en waar Anne van der Zwaag bekend om staat. Want waar ligt de scheidslijn tussen de diverse creatieve disciplines, zou ik in alle oprechtheid willen opwerpen? Misschien alleen met een diepgravend en naar alle waarschijnlijkheid gortdroge theoretische kunsthistorische verhandeling zou die grens aangegeven kunnen worden. Maar doe maar niet. Wat mij betreft liever grenzeloos.
Ontwerper Richard Hutten is in 'De Zonnewijser' te zien met een serie van drie, dit jaar tot stand gekomen kunstwerken die de titels 'Skyscape 1', 'Skyscape 2' en 'Skyscape 3' meekregen (zie hieronder). Collega-designer Floris Hovers heeft op een van de bovenste etages twee installaties staan. De assemblages 'Wooden City' uit 2016 en 2017 vertonen heel duidelijk de handtekening van productontwikkelaar Hovers.
Ontwerper Richard Hutten is in 'De Zonnewijser' te zien met een serie van drie, dit jaar tot stand gekomen kunstwerken die de titels 'Skyscape 1', 'Skyscape 2' en 'Skyscape 3' meekregen (zie hieronder). Collega-designer Floris Hovers heeft op een van de bovenste etages twee installaties staan. De assemblages 'Wooden City' uit 2016 en 2017 vertonen heel duidelijk de handtekening van productontwikkelaar Hovers.
Als laatste voorbeeld Christie van der Haak. In haar schilderijen was de veelzijdige kunstenaar al sterk geïnteresseerd in ornamenten en patronen; de laatste jaren gebruikt zij deze florale vormen in haar wand- en vloerkleden en stof- en behangontwerpen. Dus wil je een 'echte' Van der Haak op de vloer? Oma's stoel laten stofferen of een nieuw behangetje op je muur? Nou, dat kan. Geen enkel probleem.
1. Aan de muur Richard Hutten met Skyscape 1, 2 en 3 en op de grond een (porseleinen) installatie van Jan ten Have (Galerie Frank Taal). 2. Christie van der Haak, 'La Cause de notre Joie', 2017 (detail). 3. Alfredo Häberli, 'Pattern' (2006, Quodes). 4. Eveline Visser, 'Le Nid de Marie Antoinette', 2017 (Cokkie Snoei). 5. David Bade 'In der Hose', 2017 (Kers Gallery). |
Blijkt dat zakje van die hoestpastilles ('sterk spul, hé..) er helemaal niet op te horen. Waarschijnlijk achtergelaten door net zo'n lolbroek als Gavin Turk himself...
* 'Oeuvre'. The collective title of the subsequent series of giant birds’ egg sculptures – ‘Oeuvre (Hen)’, ‘Oeuvre (Duck)’ etc – plays on the similarity between the word for the life’s work of an artist, 'Oeuvre', and the French word for egg, 'oeuf'" (van de website van Gavin Turk).
In het ootje genomen...
Je kunt vandaag nog tot 19.00 uur terecht bij BIG ART.
1. Gavin Turk, 'Oeuvre' en 2. het monumentale stadspaleis aan de Herengracht. |
Alle (iPhone 6) foto's: www.agreylady.nl