Dutch Design Week 2017: STRETCH

23 oktober 2017
Zo'n vijfhonderd foto's op mijn smartphone, twee dagen met een ruime voldoende op m'n stappenteller en drie worstenbroodjes verder: afgelopen weekend bezocht ik de DDW in de Brabantse lichtstad.

Elk jaar wordt het groter en groter: het negendaagse design-festijn Dutch Design Week (DDW) in Eindhoven. Eind oktober (altijd rond de herfstvakantie) vindt het grootste vormgevings-evenement van Noord-Europa plaats, waar werk gepresenteerd wordt van ruim 2.500 ontwerpers. De meer dan 295.000 belangstellenden (en dat zijn de bezoekersaantallen van 2016) komen vooral uit Nederland, maar steeds vaker ook uit het buitenland.


1. 'Fundamentals' by Dutch Invertuals, te zien op Design Perron. 2. Een van de DDW info bikes.
De hele (PSV-)stad staat voor deze 16de editie ruim een week volledig op zijn kop, want verspreid over zo'n 100 locaties organiseert DDW tentoonstellingen, verkoop-exposities, lezingen, prijsuitreikingen, netwerkbijeenkomsten, debatten en andersoortige festiviteiten en tijdens al die feestelijkheden komen echt álle denkbare specialismen en aspecten van het brede begrip 'design' aan bod. Ook muziekliefhebbers komen volop aan hun trekken: op 11 plekken in de stad treden 70 artiesten op en het motto is "celebrate the new, all at once: danceable electro to introspective indie to international hip-hop."

Samen met vriend en collega-blogger Marvin van Whiteboxliving dompelde ik mij twee dagen onder in het feestgedruis (met een verblijf in een toepasselijk 'Art & Design Hotel') en genoten wij met volle teugen van al het moois en schoons dat er tijdens dit event te zien is.
Kijken, leren en genieten. Kijk je mee?






1. Werk van keramist Charly Bushoff (Design Perron). 2. en 3.  Dave Hakkens met 'Precious Plastic' (in resp. Sectie C en de etalage van De Bijenkorf). 4.  Dutch Design Academy Graduation Show: de 'Billy Baröck (gemaakt van Ikea Billy kasten) door Paulo Michaël de Vries. 5. Design Perron. 6. Ontwerper onbekend (helaas...).

Rekken en strekken (move it, move it...)

De Dutch Design Foundation (de organisatie achter DDW) koos dit jaar als thema 'STRETCH': "om zowel deelnemers als publiek te stimuleren om zich in te spannen en zich buiten zijn comfort zone te wagen." Aan het woord is Martijn Paulen, directeur van de foundation. "De wereld van vandaag is complex en er liggen grote uitdagingen. Ontwerpers hebben revolutionaire ideeën en innovatieve oplossingen voor de toekomst. Soms inspirerend, soms confronterend. Dutch design is in die zin yoga voor de hersenen. Rekoefeningen voor wie niet vast wil roesten."

De DDW was ook weer spraakmakend in het nieuws, omdat de organisatie zich richt op ontwerpen voor de toekomst. (Goed voorbeeld daarvan was het optreden van architect én DDW-ambassadeur Winy Maas met zijn 'Barbapapa-huizen' in De Wereld Draait Door van donderdag 19 oktober). Bij de DDW-presentaties ligt de nadruk traditiegetrouw op het (ontwerp-) experiment, vernieuwingen in design en vooral ook uitwisseling tussen diverse disciplines. Ook is er volop aandacht voor jong ontwerp-talent. Als altijd, kun je diverse eindexamen-presentaties van design-opleidingen bezoeken (kijk hiervoor op deze pagina van de DDW-site).

Wat mij tijdens mijn bezoek aan de DDW opviel, was de 'groene' kant van design. Inmiddels is het een cliché te denken dat ontwerpers zich alleen en vooral bezighouden met het bedenken van een nieuw, hip meubel. Dat is slechts een kleine tak van het ontwerp-vak. Ik zag tijdens de beurs een opkomende stroming van jonge ontwerpers die innovatie en radicale verandering op een creatieve manier vorm willen geven. Duurzame materialen en heel veel hergebruik en dan met name van de verschillende soorten plastics.





Het 'straatbeeld' op het Ketelhuisplein, Strijp-S met 1. 'People's Pavilion en 2. De trein van Morgen.
En die worstenbroodjes zijn "nie alleen voor Brabo's, he.....!"

100% beg and borrow

Met een optimistisch inslag wil DDW zelf ook bijdragen aan een circulaire- en CO2-neutrale samenleving, lees ik in een van de pers-berichten. Tijdens het festival staat er op het Ketelhuisplein (Strijp S) het zogenaamde People’s Pavilion: zijnde een knap staaltje probleemoplossend vermogen van ontwerpers. Het paviljoen is een centrale ontmoetingsplek waar geinteresseerden lezingen en debatten kunnen bezoeken. De architecten van Bureau SLA en de ruimtelijk ontwerpers van Overtreders W hebben het gebouw bedacht én gemaakt met 100% geleende materialen.
Nogmaals een citaat uit de pers-informatie: "(...) van leveranciers en producenten, maar ook van bewoners uit Eindhoven. Heipalen, houten balken, gevelelementen, glazen dak, plastic bekleding: alles is voor negen dagen geleend en wordt na afloop van de DDW weer heel en ongeschonden teruggegeven aan de eigenaren. Het People's Pavilion laat een nieuwe toekomst voor duurzaam en circulair bouwen zien."

Wat is Dutch Design...

that's the question en daar is moeilijk een definitie van te geven. Over de specifieke kenmerken van de Nederlandse industriële vormgeving zijn heel wat verhandelingen geschreven.
De eerste keer dat de term 'Dutch Design' opdook was in 1993 tijdens de Salone di Mobile in Milaan. Daar waren de ontwerpen die onder de 'koepel' van het Hollandse platform 'Droog Design' werden gepresenteerd dusdanig succesvol en populair dat het verzamelde journaille sprak over 'a new wave of Dutch design'. Et voilá! 
Maar wat zijn de kenmerken van die ontwerpen met die typisch Nederlandse signatuur*?  Iedereen is het er inmiddels wel over eens dat Dutch Design staat voor minimalistisch, grensverleggend, innovatief, baanbrekend en altijd met een beetje humor. Een goed voorbeeld van zo'n humorvolle benadering is het werk van Maarten Baas: (zie hieronder) zijn grappige, stapelbare stoelen voor Lensvelt ("Maarten Baas finally grows up") en zijn "Vet vaasje voor een vet plantje": een enorme 'kruik' met een mini cactus (geproduceerd door Cor Unum). Maarten Baas: always a smile on your face...

* In het televisieprogramma 'Kunstuur' van 15 oktober stelt presentator Lucas de Man dezelfde vraag aan een aantal sleutelfiguren in de Nederlandse ontwerp-wereld. Nog te zien bij NPO uitzending gemist.






1. Maarten Baas 'Vet Vaasje'. 2. Chaise Longue 'Alex' van gerecycled plastic ontworpen door (the master himself and king of pixelated design) Alessandro Mendini. 3. Uit de collectie 'Mexico' van Liselore Frowijn. 4. divers plaatwerk. 5. Bertjan Pot, 'Mask & Gloves', 2015 (TextielMuseum) in de Kazerne. 6. Fijn kookwerk bij 'Creative Chef' Jasper Udink ten Cate
Ook de organisatoren van de DDW hebben onder woorden gebracht wat zij onder Dutch Design verstaan. Zij zien de vormgeving-esthetiek als "de permanente weerslag van de cultuur en mentaliteit die kenmerkend is voor Nederland."
(Uit visie, missie en ambitie van DDW:) "We herkennen het oplossingsgerichte denken, het functionele, het humanisme, de vrijdenkers, de brutaliteit, de humor, de relativering, het eigenzinnige, het niet denken in hiërarchische barrières, het onconventionele. Maar ook de bereidheid om stakeholders (belanghebbenden, red.) serieus te nemen en te betrekken in de oplossing, in het creatieproces. Dutch design is een mentaliteit en verwijst niet per definitie naar een nationaliteit."

Dat dus.... 
Ik vind Dutch Design gewoon mooi.





1. 'krukken' en tafeltjes van Handmade Industrials. 2. VDMA at Kazerne Expo. 3.en 4. Maarten Baas. 5. impressie.
En je begrijpt, ik ben er nog lang niet klaar mee (500 foto's...!). Mijn bezoek aan de werkplaats en winkel (zeg maar gerust het hele 'woon-complex') van Piet Hein Eek verdient nog de nodige aandacht en ook alle 'kunst-gerelateerde" presentaties (waarvan ik er heel veel zag tijdens mijn bezoek) wil ik nog met je delen. 

Dus: wordt vervolgd...


-X-




Alle (iPhone 6) foto's: www.agreylady.nl (behalve deze hierboven: die maakte vriend Marvin bij Piet Hein Eek. 

Auto Post Signature

Auto Post  Signature