Beloofd is beloofd. Na mijn eerste enthousiaste blogbericht over mijn bezoek aan Museum Voorlinden (zie dat verslag hier), kondigde ik je nog een tweede relaas aan. Want naast de permanente opstelling van kunstwerken - waar het museum als het ware omheen is gebouwd - is ook de wisselende expositie van het door Joop van Caldenborgh verzamelde werk meer dan de moeite waard. De line up zoals deze nu te zien is, kreeg de naam 'De Tussentijd'.
"De kijker wordt uitgenodigd om te vertragen, tot stilstand te komen en voor een moment de kloktijd te vergeten". Dus doe wat de informatiefolder je aanraadt te doen: pak een kop koffie of thee (of een biertje of wijntje, als de vijf in de klok zit :-) en ga er even rustig voor zitten.
Take your time to read my report...
Rémy Zaugg, 'Me/Here/I' (1994) met me, I, here... |
Ik knal er gelijk in met twee van mijn favorieten, namelijk Yayoi Kusama (1929, Japan) met 'Dots' uit 1999 en Tony Matelli (1971, USA) met een werk uit zijn serie 'Weed', in dit geval een paardenbloem uit 2011. (Ik hoorde niet zo lang geleden een leuke anecdote. High end fashionshop-eigenaar Kiki Niesten (denk Prada, Céline, Chloé) bezit ook zo'n bronzen paardenbloem van Matelli. Zo nu en dan legt zij dit 'onkruid' op de vloer tegen de muur van haar chique boetiek in Maastricht, waardoor zij klanten behoorlijk 'op het verkeerde been zet'. Grappig, want ik zie het voor me - die verwondering en verbazing).
Op het verkeerde been
De Amerikaanse kunstenaar maakte meerdere soorten onkruid en allemaal prachtig natuurgetrouw. "De aandacht en tijd die in het sculptuur zit, staat in contrast met dat wat het uitbeeldt: iets dat zo onder de voet wordt gelopen".
En dan even terug naar Kusama. Deze kunstenaar woont sinds 1977 vrijwillige in een psychiatrische instelling, omdat zij van jongs af aan last heeft van hallucinaties. Haar wereld is bedekt met stippen en herhalende vormen. Door middel van haar kunstwerken hoopt de Japanse artiest haar angsten de baas te blijven en te controleren. Kunst van een vrouw die gepokt en gemazeld is in het vormgeven van de stip.
1. Alicja Kwade, 'Stellar Day' (2015). 2. Günther Uecker, 'Spirale' (1969). 3. Zaal 5 met o.a. Michelangelo Pistoletto, 'Buddha' (2008) en 4. NEOC (pseudoniem van Coen Kamp), 'Wait' (2009). |
Museum Voorlinden opende vorig jaar september haar deuren met dank aan Joop van Caldenborgh. Deze beschermer van de moderne en hedendaagse kunst moet wel schathemeltjerijk zijn, want het moet wat kosten zo'n museum. Van Caldenborgh heeft zijn plek in de Quote 500 dan ook te danken aan een levenslange carrière in de chemie (het bedrijf Caldic). En begonnen met een eerste aankoop op 16-jarige leeftijd (een Peter Struycken) bestaat zijn collectie inmiddels uit zo'n 8000 kunstwerken. Van Caldenborgh hoort bij de 200 belangrijkste kunstverzamelaars wereldwijd.
Landheer Van Caldenborgh
Uit een verslag van de NOS. "De collectie is breed. Figuratief, abstract, minimalistisch, conceptueel, van Pyke Koch (die zagen we wel) tot Andy Warhol, van Mondriaan tot Ai Wei Wei. Alles komt langs als je door zijn museum loopt. "Ik koop werk dat me raakt, het moet iets met me doen. Het gaat er niet om of ik iets mooi vind, het moet emotie opwekken. En dat kan van alles zijn, plezier, ergernis. In beide gevallen kan het een goed werk zijn.
Wat we niet zagen
Ik had de collectie ook kunnen schenken aan een bestaand museum, maar dan verdwijnt toch het grootste deel in de opslag. Nu kan ik mijn verzameling delen met anderen, de bezoekers van mijn museum. Ik ben verrast dat ik het zo leuk vind om door een tentoonstelling in mijn eigen museum te lopen. Dat is heel bijzonder."
1. Edith Dekyndt, 'Major Tom' (2009). 2. Giorio Morandi, 'Natura Morta' (1955). 3. Damien Hirst, 'With you' (2008). 4. (het gebreide 'schilderij' van Rosemarie Trockel, 'Saw Dust', (2010). |
Het plan voor een eigen museum stamt van enkele jaren terug. Van Caldenborgh wilde zijn omvangrijke kunstcollectie een plek geven in een landelijke omgeving, waardoor steden als Rotterdam en Den Haag afvielen (de chemie-tycoon verdiende zijn geld in de Rotterdamse havens en woont zelf op landgoed Clingenbosch in Wassenaar). In 2011 kocht hij het 40 ha. grote landgoed met duinen, bossen, grasland en waterpartij voor € 15.500.000,- van de KPN. In het (rijks-)monumentale landhuis uit 1912 is sinds de opening het restaurant gevestigd (+ trouwlocatie) en voor het nieuwe museum nam Van Caldenborgh Kraaijvanger Architects in de arm.
Buitenplaats- en duinmuseum met tuin
Dan de ommelanden. Je ziet rondom het Wassenaarse Museum vijf landschappen bij elkaar: bos, oude strandwallen, jonge duinen, weilanden en aangelegde tuinen. Het park werd in het begin van de 19de eeuw aangelegd door tuinarchitect Zocher en de door hem ontworpen tuin werd zo'n honderd jaar later gereorganiseerd tot landschapspark.
Rondom het nieuw verrezen museumpaviljoen ontwierp Piet Oudolf (internationaal gerenommeerd tuinarchitect van o.a. The High Line in New York) de beplanting met zo'n 50 soorten vaste planten en grassen. Deze tuin op zich is al de moeite van een bezichtiging waard. En dat kan, want het restaurant en het landgoed zijn vrij toegankelijk. Voor entree in het museum moet je € 15,00 neertellen, want je museum-jaarkaart is hier niet geldig.
Tot slot doe ik nog één rondje kunst. En de keuze van beelden bij dit verslag was lastig genoeg, want ik moest selecteren uit ongeveer 300 foto's. En dat pleit dus voor een eigen bezoek aan dit prachtige museum.
Voorlinden | museum & gardens, elke dag geopend van 11.00 tot 17.00 uur.
Voorlinden | museum & gardens, elke dag geopend van 11.00 tot 17.00 uur.
-X-
Fijne dag en stay safe!
PS: wil je verzekerd zijn van al het nieuws op mijn blog? Like dan mijn pagina op Facebook óf abonneer je op mijn berichten via Bloglovin' (zie zwarte knop in de rechter zijbalk).
Alle foto's © www.agreylady.nl