Focus op de KunstRAI

7 juni 2017
Vandaag begin ik met je hartelijk te bedanken. Jij en al die honderden andere geïnteresseerden hebben mij mijn eerste tophit bezorgd. Afgelopen zondag behaalde mijn blogbericht over de tentoonstelling 'hyperrealisme' in de Kunsthal Rotterdam de beste score ever (en het druppelt nog steeds door). Een nummer 1 mét stip en ongekende hoogte, want in de kleine vier jaar dat ik nu blog, heb ik nog nooit zoveel lezers op een van mijn posts gehad. Dus nogmaals heel erg bedankt en ga zo door. :-)
(En wil je mij blijven steunen, like dan niet alleen dit bericht, maar vooral ook de Facebook-pagina van deze grijze dame).

Terug naar de orde van de dag. In het afgelopen lange Pinksterweekend bezocht ik, én velen met mij, de 33ste editie van de KunstRAI. Vandaag krijg je mijn weerslag van dit kunstzinnige evenement, met een prominente rol voor de Kersentuin.
De wat...?

Hunk (of, in mijn woorden 'Yeti's', verschrikkelijke sneeuwmannen) én liggend konijn, genaamd 'Grasduinen' van Marjolijn
Mandersloot.



Stefan Yordanov bij Kersgallery.

Een eervolle vermelding

De Kersentuin verdient namelijk, wat mij betreft een eervolle vermelding. En gemak dient de mens, dus ik citeer gewoon even de wervende tekst van de site van de KunstRAI. "De Kersentuin toont, na twee eerdere succesvolle presentaties, de levendigheid en diversiteit binnen de hedendaagse beeldhouwkunst, dit keer met het thema dieren. De voorstelling toont het werk van uiteenlopende kunstenaars, zowel aanstormend talent als gevestigde namen, geselecteerd door Annelien Kers, eigenaar van Kersgallery en artistiek coördinator van De Vishal in Haarlem."

De 2017-editie van de KunstRAI was mijn allereerste ooit, dus de vorige presentaties van de Kersentuin heb ik nooit mogen aanschouwen. Maar van deze versie was ik in ieder geval zwaar onder de indruk. Niet dat ik alles even mooi vond, maar juist de veelheid aan verschillend werk maakte het dwalen door dit labyrinth intrigerend. Het woord 'doolhof' is in dit geval goed gekozen, want door de kleurrijke en creatief, door Willem Besselink bedachte afscheidingen, was de verzamelde collectie niet in zijn geheel te overzien. De kunstenaar gaf de installatie de naam Volière mee.






1. Mathieu Klomp. 2 en 3. kunstenaar bij mij onbekend. 4. 'Roze neushoorn' van Piet van de Kar. 5 en 6. zijn werken van Pieter W. Postma, 'Stories to be told'.

Een Glossy brochure

Tot zover de (overtuigende) bijdrage van Kersgallery aan deze editie van de KunstRAI. Wist je dat de populaire kunstbeurs de langstlopende van Nederland is? Ik niet. Maar ja, dit was dus - zoals gezegd - mijn eerste KunstRAI ever.  Ik was sowieso onwetend. Zo wist ik niet: "dat de publieksbeurs met 75 gerenommeerde en jonge galerieën, de diversiteit, kwaliteit en pluriformiteit van het rijke Nederlandse aanbod van hedendaagse beeldende kunst, vormgeving en design weerspiegelt". En dat je als bezoeker: "(...) er autonome schilder- en beeldhouwkunst, fotografie en grafische kunst vindt en ook hedendaags glas, keramiek en sieraden". Dat allemaal volgens de glossy informatiefolder die ik in mijn persmap vond. En geen woord van gelogen, want dat is precies wat ik tijdens mijn rondgang onder ogen kreeg.



1. kunst (www.galerienastyalice.nl)2.Rob van Bergen (Galerie De Roos van Tudor3. Matthias Verginer (Galerie van Campen & Rochtus).


Onbetaalbaar én de kunstkoop

De laatste twee foto's van dit blogbericht zijn van kunstwerken die voor ons (kent ons) onbetaalbaar zullen zijn. Wellicht had je ze al herkend: het gaat om een interpretatie van onze voormalige koningin door Andy Warhol (uit 1985) en vervolgens een wandtapijt genaamd 'Man with empty ears' van Karel Appel. En mocht je toch geïnteresseerd zijn: Warhol is te koop bij Okker Art Gallery (oudere lezers (her)kennen de eigenaar van deze galerie als de voormalige prof-tennisser Tom Okker) en bij Kunsthandel Dolf D. van Omme B.V. kun je een cheque uitschrijven voor de Appel. Reken in beide gevallen wel op een aantal nullen). Maar dat zal voor een heleboel andere werken ook gelden.
(De meeste, denk ik. Ik heb eigenlijk nauwelijks naar prijzen gekeken. 'Da's zooo niet chic'). :-)

Maar..., KunstKoop biedt uitkomst. Vrijwel alle galeries bieden de potentiële koper de mogelijkheid op afbetaling te kopen en dan uiteraard onder gunstige voorwaarden (dus geen kleine lettertjes met 'dit is een risicovol financieel product'). KunstKoop is een regeling van het Mondriaan Fonds, die jouw kunstaankoop mede mogelijk maakt. Het houdt het volgende in. (Van de site:). "Met de KunstKoop kunnen particulieren kunst op afbetaling kopen, bij meer dan honderd galeries verspreid over Nederland, zonder dat zij rente hoeven te betalen. Als u een renteloze lening afsluit via de KunstKoop betaalt u namelijk niet het totaalbedrag ineens, maar lost u af in maandelijkse termijnen. Het Mondriaan Fonds neemt de rente voor zijn rekening. 100% kunst | 0% rente. Sinds 1997 maakten meer dan 48.900 kopers gebruik van de KunstKoop en kochten voor ruim 158 miljoen euro aan kunstwerken.



1. Isabelle Scheltjens met 'Bibi' (Okker Art Gallery) 2. Jan Henderikse (Galerie Schoots + van Duyse) en 3. Ernst Coppejans (Rademakers Gallery).

kijken, kijken, niet kopen 

Nou, da's mooi. En ook de KunstRAI probeerde tijdens het evenement liefhebbers met een 'kleine beurs' tegemoet te komen. (Kleine beurs vindt ik overigens niet zo'n goede omschrijving. Ik zou zeggen: mensen zonder 'liggende gelden'. Ik heb niet per se een kleine beurs, maar ik kan mij ook geen extravagance veroorloven en daar reken ik een heleboel kunst, die tijdens de KunstRAI te koop aangeboden werd, wel toe. Vandaar!) Goed. In het speciaal voor de 'minima' ingerichte Kunstkabinet hingen en stonden kunstwerken tot € 1.500,-. Zeg maar en 'oneerbiedig': de koopjeshoek. :-)

Conclusie? Hoewel ik deze editie niet af kan zetten tegen eerdere versies, heb ik erg genoten van het diverse aanbod op de Art Fair. (En nog even doorsparen, dat wel.....).


-X-


Have a nice day!




Alle foto's: www.agreylady.nl

Auto Post Signature

Auto Post  Signature