Ben je uitgever, dan doe je in boeken, toch? Nee, niet in dit geval. Thomas Eyck is uitgever en (pleit-)bezorger van exclusieve, kunstzinnige vormgevingsproducten, ook wel design genoemd. Of toegepaste kunst. Veel Dutch Design ook: ontwerpers van Hollandse origine. Al tien jaar stimuleert Thomas Eyck talentvolle ontwerpers om voor zijn t.e.-collectie moderne gebruiks- en kunstvoorwerpen te maken en dan liefst in samenwerking met lokale, ambachtelijke bedrijven.
Net als het Zuiderzeemuseum overigens, en dát, én het 10-jarige jubileum, is voor het museum reden voor een eerbetoon aan de gelijkgestemde Thomas Eyck. Ook uw 'razende reporter' heeft een zwak voor creatief en doordacht ontworpen en lokaal geproduceerd ambachtelijk gebruiksgoed, dus óp naar het voormalige Zuiderzee-stadje Enkhuizen.
Net als het Zuiderzeemuseum overigens, en dát, én het 10-jarige jubileum, is voor het museum reden voor een eerbetoon aan de gelijkgestemde Thomas Eyck. Ook uw 'razende reporter' heeft een zwak voor creatief en doordacht ontworpen en lokaal geproduceerd ambachtelijk gebruiksgoed, dus óp naar het voormalige Zuiderzee-stadje Enkhuizen.
Thomas Eyck in 10 + 1 installaties
Elf flink uit de kluiten gewassen opstellingen en bij elk werk zou ik een 'eigen' blogpost kunnen schrijven. Maar dat kan niet in dit kader, dus ik beperk mij tot een korte visuele en tekstuele impressie. Ik zou zeggen: "ga vooral zelf kijken", maar dat wordt lastig. De tentoonstelling '10 years of Thomas Eyck' is nog maar tot en met 14 mei aanstaande te zien, dus je hebt nog precies één week.
Toch raad ik je aan om een (dag-)tripje naar Enkhuizen te plannen (en dan in het bijzonder naar het Zuiderzeemuseum), want ik verzeker je - dat is écht de moeite waard. (En wees gerust: je krijgt van mij alle redenen op een rijtje).
Terug naar de tentoonstelling. Je ziet alleen de meest fotogenieke en aansprekende installaties. Zoals die hierboven: je ziet Lernert & Sander (0/10) met de productie 'ADULT' (de heren hebben ook een mooie web-pagina/zie link). Ga er maar even voor zitten, want de twee kunstenaars/filmmakers laten in hun 16-mm projectie een 'reportage' zien van negen ambachtelijk werkende bedrijven (van wilgenhout vlechters tot koper smeden en meer).
Dan Arnout Meijer & Saskia Noor van Imhoff (2/10) met 'Second Spade'. Mét en op basis van de serie tafelstukken 'Tinware' van Studio Job hebben beide ontwerpers een perplex kijkspel gemaakt (dat zich lastig laat uitleggen. Voor info kijk op de site van Arnout Meijer). Onderstaande foto toont (naast de vlas-vogels van Christien Meindertsma) de tinnen objecten (2007) van Studio Job.
Vakmanschap is meesterschap
Hieronder twee foto's van het werk van Bruno Vermeersch (3/10). De kunstenaar beschouwt in 'Afdruk van een huis' de serie Withering Tableware (2014) van Maarten Kolk & Guus Kusters. Het 'vederlichte huis' dat (de architect van huis uit) Vermeersch in het museum bouwde, beschermt het kwetsbare porselein van Kolk & Kusters voor invloeden van buitenaf (en deze verklaring is dan weer een beetje kort door de bocht, want Vermeersch: (citaat) "ontleedt onderzoeksvragen en ontdekt zo verrassende invalshoeken waarop hij nieuwe vormstudies baseert". (?) Oké? Dat dus.Vervolgens twee beelden van de 'huiskamer' van Buro BELéN (4/10). Brecht Duijf en Lenneke Langenhuijsen (samen Buro Belén) bouwden dit interieur met als basis het gebruik van vlas. In 'Flaxity' maakten zij een begrijpelijke installatie - en dat is wel zo fijn - waarin zij voortborduren op het mooie werk van Christien Meindertsma die in 2009 in samenwerking met Touwslagerij Steenbergen een serie woonaccessoires van het natuurproduct vlas maakte. De serie heet Flax.
Tja, en dan 'Buster' van Leon de Bruijne (5/10). Ik hou er van: deze installatie rolt, knarst en zwiept. Daar zit letterlijk en figuurlijk beweging in. Inspiratie was de serie 'Porcelain Tableware' (door Aldo Bakker i.s.m. StudioZAND). Ook weer een begrijpelijk verhaal: de Bruijne is gefascineerd door al het porselein dat 'niet door de beugel kan'. Bij de productie van keramiek ontstaan veel misbaksels of B-keuzen die afgekeurd, en dus weggegooid worden. De vernietigende machinerieën van De Bruijne (en ik citeer weer even): "(...) speelt met de spanning van een bijna-ongeluk. Hij liet zich hierbij inspireren door de komedies van Buster Keaton. In Keaton's films spelen geregisseerde ongelukken en schijnbare toevalligheden een grote rol".
Oké. Je hebt nu 5 van de 11* 'reflecties' gezien (zoals het museum ze noemt) en je krijgt er nog 1. Ik moet er namelijk een beetje vaart achter gaan zetten, anders zitten we hier morgen nog :-).
Intrigerende constructies
Na drie maal het boeiende 'Buster', zie je hieronder drie foto's met het werk van Wouter Paijmans (9/10). (Hij noemt zijn werk: 'Studio Apartment 2016, aluminium, nuts & bolts, blinds rivets, 400x350x190 cm.') Oké? En zo schiet het natuurlijk niet op...Ook Paijmans baseerde zijn installatie op werk van Christien Meindertsma. Deze laatste maakte in 2011 een serie meubels ('Oak inside') met uitvergrote traditionele Hindelooper motieven (i.s.m. Roosje Hindeloopen en Tinctoria). Paijmans gaat met die meubelen aan de slag: zijn 'schildersculpturen' spiegelen de omgeving en "ook in abstracte zin zijn het spiegelbeelden. Met aluminium sculpturen, deels beschilderd, gedeukt en verfrommeld, creëert hij een trompe-l'oeil-effect (...) en zo toont hij ons een beeld uit zijn eigen schilderspraktijk ". Mwww? Wel mooi.
Is het duidelijk geworden dat ik erg heb genoten?
En in de serie: 'hoe leuk en interessant is het Zuiderzeemuseum?', volgen nóg twee blogposts.
* Volledigheidshalve noem ik nog even de andere 5 deelnemers aan de expositie:
Tjalling Quinten Mulder X Scholten & Baijings 'The Making Of' ((2/10)
Commonplace Studio X Aldo Bakker Studio 'Copper Connection' (6/10)
Contemporary Wild X Vanhoff Ontwerpen 'Elm Collection' (7/10)
Aliki van der Kruijs X Irma Boom Office 'Untitled (Jungfrau-Aletsch)' (8/10)
Jos Klarenbeek & Sander Manse X Studio Wieki Somers 'Droogmakerijen' (10/10)
-X-
Afgelopen zaterdag (6 mei) bezocht ik de opening van de expositie 'While Meditating on War#2' in Kunstencentrum Haarlem. In mijn eerstvolgende blogbericht laat ik je dat evenement volop meebeleven. So stay tuned of like mijn Facebook-pagina! ;-)