Dutch Design met een zachte G: Kranen/Gille

8 maart 2017
De titel van dit blogbericht doet vermoeden dat het ontwerpen van toegepaste kunst en het hebben van een zachte G een uitzonderlijke combinatie zou zijn, maar niets is minder waar. Niks geen Algemeen Beschaafd Nederlands gesproken in de Randstad voor wat betreft onze Hollandse Trots. Voor Dutch Design moet je naar Noord-Brabant, en in het bijzonder naar het dutch-design-district van de Lage Landen, zijnde Eindhoven. Daar staat de Design Academy en daar gebeurt het. Zo ook voor Jos Kranen en Johannes Gille, oftewel Kranen/Gille, want na hun opleiding in de Lichtstad begon hun inmiddels 10-jarige samenwerking.

Nú in het Noordbrabants Museum in Den Bosch (de échte provinciehoofdstad van Brabant) de eerste museale solotentoonstelling met de designs van het illustere duo onder de titel: 'De Industriële Natuur van Kranen/Gille'
Mooi, hoor....




1. 'Orthenaartjes' (oude traditionele bouwelementen uit Orthen) 2. de tentoonstelling 3. kast 'Blow' en lamp 'Muscle'.

Geestverwanten 

Tijdens hun opleiding aan de Design Academy herkenden Jos Kranen en (de van oorsprong Duitse) Johannes Gille elkaar als geestverwanten, vandaar dat zij sinds 2007 (enkele jaren na afronding van hun studie) samen een design-duo vormen in hun Bossche studio. Beiden voelen zich creatief aangetrokken tot de botanische fotografie van de Duitser Karl Blossfeldt (1865-1932), wat resulteert in intrigerend, mysterieus en stoer werk (en dat verklaart het woordje 'natuur' in de titel van de expositie). De heren voegen soms onverwachte materialen samen, zoals hout en aluminium en keramiek en glas, zodat er een geheel nieuw beeld ontstaat.

Het succes van Kranen/Gille begon met het ontwerp van 'A Forest Chair', die in hetzelfde jaar (2007) werd getoond op de Salone di Mobile in Milaan en DesignMiami en die meteen insloeg als een bom. De rugleuning is gemaakt van gelaser-cut aluminium en de zitting en poten daarentegen zijn van robuust, maar ook klassiek walnoten-hout, wat voor een heel sterk contrast zorgt. Het grappige van de stoel is dat er een duidelijke verwantschap is met de stoelen uit de Tiroler Volkskunst. Inmiddels zijn er nog zes andere varianten op de oorspronkelijke 'Bosstoel'.




Balsturig design

Alle ontwerpen van het tweetal kunnen betiteld worden als 'eigenwijs' (als in: hun eigen wijze...), dus uniek. Soms grappig: altijd goed bé- én doordacht. Neem de lampen hierboven. De '00:00:00' of zero-lamp geeft pas dan licht, als de keramieken (porseleinen?) bol is gebroken. Hoe de lamp er uiteindelijk uit gaat zien, daar heeft dus niemand invloed op. Hij breekt zoals hij breekt (?). En dat maakt elke lamp enig.
Wat een vondst. Geweldig.

In het Noordbrabants Museum tonen de mannen veertig ontwerpen: vrij werk, prototypes en werk voor designlabels als New Duivendrecht, Functionals, Cor Unum en Pode. Het koppel ontwierp ook eigenhandig de inrichting voor de tentoonstelling en ook daarin kun je hun industriële natuur ontdekken. De corten-stalen afscheidingen contrasteren heel mooi met het soms breekbare, maar altijd elegante werk van de heren.

Ook booreilanden, scheepswerven en onderzeeërs vormen een niet-aflatende inspiratiebron: juist het industriële wordt omgezet naar gedetailleerd uitgewerkte gebruiksvoorwerpen. Hieronder zie je een mooi voorbeeld met de spiegel '101 Candelabra Mirror' (et moi). Ook in de spiegel te zien, is het nieuwste werk, een prototype zelfs en speciaal voor de tentoonstelling gemaakt (rechts): kroonluchter Plant. Onderdeel van een serie verschillende ontwerpen, vinden Kranen en Gille de inspiratie voor deze reeks in de groeistructuur van planten en dat is (weer) de invloed van de (hierboven genoemde) vroeg-twintigste-eeuwse plantenfotograaf Blossfeldt.
In de expositie is een korte documentaire te zien die inzicht geeft in het ontwerp- en productieproces van de kroonluchter.



1. lamp 'Maunsell 2. 'Base Ship'.


Mondriaan to dutch design

'De industriële natuur' van Kranen/Gille is onderdeel van de serie Made in Brabant waarin Het Noordbrabants Museum hedendaags design uit Brabant in de schijnwerpers zet. In eerdere edities stond het design van Kiki van Eijk, Joost van Bleiswijk en Pieke Bergmans centraal.
Ook is de tentoonstelling één van de Brabantse bijdragen aan het themajaar over 100 jaar De Stijl: Mondriaan tot Dutch Design.



1. Voor het Franse warenhuis Monoprix ontworpen krukjes 'Boules' en 'Bouton' 2. 'BASE' clock 3. 'Bottle' stool


-X-


Van 'dat gaat naar Den Bosch toe', naar 'er gaat niets boven Groningen'! :-)
In mijn volgende blogbericht zal ik verslag doen van mijn bezoek aan het Hoge Noorden, namelijk het Princessehof in Leeuwarden met de tentoonstelling 'Sexy Keramiek' (lekker pikant) én het Groninger Museum waar ik de opstelling 'Hide and Seek' van Maarten Baas bezocht.

Wat een feestje...!


en tot die tijd → let's be careful out there....!
(Hill street blues 1981-1987)


Alle foto's: www.agreylady.nl

Auto Post Signature

Auto Post  Signature