Tegen een achtergrond van wandvullende beelden van uitvergrote bijzondere - voor de Amsterdamse School-stijl kenmerkende - details, staan 500 objecten uitgestald.
Ribbels, kartels en golven; afgerond, puntig of peervormig. Grillig of juist geometrisch en veel gebeeldhouwde details. Intense en contrasterende kleurenpatronen (vaak paars, oranje en groen) afgezet tegen zwart, op de rijke, meestal (geschoren) fluwelen of trijpen stoffen. Franjes. Gebrandschilderd glas(-in-lood) en gehamerd koper en tin.
"Een krachtig en intensief levend mensch zal geen genoegen nemen met een karakterloos binnenhuis".
Kijk! Deze uitspraak (uit de tentoonstellingsfolder) van de schilder en schrijver Just Havelaar, gedaan in 1924, is er een naar mijn hart. Waarom genoegen nemen met middelmaat en dertien in een dozijn?
Ps: Waarom afsluiten met een foto van Rietveld-meubels?
Eind jaren twintig liep de architectuur van de Amsterdamse School (in verband met de versobering door de economische crisis) op zijn einde en werd er steeds meer gewerkt volgens de principes van De Stijl en het Bauhaus. De ontwerpen van Rietveld staan symbool voor deze overgang.
Alle foto's: www.agreylady.nl
Ribbels, kartels en golven; afgerond, puntig of peervormig. Grillig of juist geometrisch en veel gebeeldhouwde details. Intense en contrasterende kleurenpatronen (vaak paars, oranje en groen) afgezet tegen zwart, op de rijke, meestal (geschoren) fluwelen of trijpen stoffen. Franjes. Gebrandschilderd glas(-in-lood) en gehamerd koper en tin.
Baksteen-bouwkunst en gesamtkunstwerk
De Amsterdamse School viert dit jaar een feestje en in mijn blogbericht van 17 maart jl. vertel ik je het verhaal over deze heugelijke centennial. "Met de definitieve oplevering van het Scheepvaarthuis in 1916 wordt de 'nieuwe' architectuur zo duidelijk zichtbaar dat de uitingen hiervan ineens een naam krijgen: de Amsterdamse School".
Laten we beginnen met een plaatsbepaling. De unieke en expressieve stijl van de Amsterdamse School komt ná de Nieuwe Kunst en de Art Nouveau en wordt wereldwijd gerekend tot de Internationale Art Deco. Als groot liefhebber van deze laatste stijlperiode én als (een ietwat chauvinistische) Amsterdammer van geboorte, is het dan ook niet vreemd dat ik de Amsterdamse School als fantasierijke kunstrichting omarm.
Ontwerpen voor het interieur 1910 - 1930.
De bemoeienis van Amsterdamse school-architecten, zoals Michel de Klerk, Piet Kramer en Hildo Krop hield niet op bij het exterieur van de door hen (mede-) geconstrueerde gebouwen. Het ontwerpen van meubels, lampen, klokken, tapijt, haarden, behang, zelfs deurknoppen, serviezen en drinkglazen behoorde tot het vanzelfsprekende werk van de toenmalige architecten.
"Het Stedelijk Museum presenteert de grootste museale tentoonstelling ooit over de interieurontwerpen van de Amsterdamse School". Er zijn rond de 500 voorwerpen in de expositie opgenomen. Sommige uit eigen collectie, andere uit belangrijke interieurs (zoals die van het Scheepvaarthuis en de Haagse Bijenkorf), maar ook objecten die normaal gesproken 'gewoon' bij mensen thuis staan (bijvoorbeeld bij verzamelaars, liefhebbers en/of erfgenamen van Amsterdamse School-vormgevers).
"Een krachtig en intensief levend mensch zal geen genoegen nemen met een karakterloos binnenhuis".
Kijk! Deze uitspraak (uit de tentoonstellingsfolder) van de schilder en schrijver Just Havelaar, gedaan in 1924, is er een naar mijn hart. Waarom genoegen nemen met middelmaat en dertien in een dozijn?
Want vind ik alles in de tentoonstelling (even) mooi? Nee, dat is zeker niet het geval. De Amsterdamse School-stijl is (vaak) nogal bombastisch, meestal vrij donker, zwaar en enigszins log (de uitzondering bevestigt de regel, getuige het witte slaapkamerameublement op onderstaande foto) en daardoor enigszins somber (to my taste...), terwijl ik meer een aanhanger ben van klare lijnen, heldere vormen en simpele constructies.
Maar toch....
Curieus is de stijl in ieder geval.
En - om in termen van Havelaar te spreken - behoorlijk karaktervol.
-X-
Wonen in de Amsterdamse School
tot en met 28 augustus
Eind jaren twintig liep de architectuur van de Amsterdamse School (in verband met de versobering door de economische crisis) op zijn einde en werd er steeds meer gewerkt volgens de principes van De Stijl en het Bauhaus. De ontwerpen van Rietveld staan symbool voor deze overgang.
Alle foto's: www.agreylady.nl