Degene die mij op mode-gerelateerde tentoonstellingen vergezelt - mijn zuster Saar - heeft in die gevallen de bijna onbedwingbare neiging om alle (dames-)toiletjes te willen aanraken. Zij heeft de - volgens menig suppoost - 'onhebbelijke' eigenschap om het naadje van de kous te willen weten. Hoe zit dat? Hoe hebben ze dat gedaan? Hoe voelt dat? Een bezoek aan een dergelijke expo vraagt dan ook veel van haar zelfbeheersing, want overal staat en zeer terecht: ! niet aanraken ! of 'do not touch', terwijl ze, zijnde een 'meester-kleermaker' en fashionista van de familie, uitermate geïnteresseerd is in het maakproces.
Maar wees gerust: ze doe het niet, hoor. (Pfff, gelukkig niet). Zij houdt ietwat krampachtig de handen op haar rug en kijkt. Zij kijkt heel indringend en onderzoekend naar elk detail. Ik daarentegen doe niet anders dan het getoonde fotograferen. Lekker stel...
Kijk je mee naar de expositie 'Uit de Mode' in het Centraal Museum?
De indringende en onderzoekende blik van zus Saar. Tweedelige japon uit 1896. |
De inloopkast van het museum
"Op 8 juli opende in het Centraal Museum Utrecht ‘Uit de Mode, de inloopkast van het museum'. Het is een grote tentoonstelling met daarin ruim honderd historische en hedendaagse hoogtepunten uit de eigen collectie. Op het wisselpodium zie je outfits van ontwerpers van Future Generation van Amsterdam FashionWeek". Aldus kopte de site van de Amsterdam FashionWeek afgelopen juli, waarmee we gelijk een beschrijving hebben van het getoonde in het mooie Utrechtse kunsthuis.
Waarom deze tentoonstelling vraag je je wellicht af? Het antwoord op deze vraag - die ook mij bezig hield - wordt gegeven op diezelfde site en wel door modeconservator Ninke Bloemberg van het Centraal Museum. "Het is precies honderd jaar geleden dat jonkvrouw Carla de Jong (1886-1972) in dienst trad bij het Museum. Deze dame, de 'beste geklede vrouw van Utrecht', promoveerde op het gebied van kostuumgeschiedenis. Zij werd aangenomen als archivaris en vervolgens modeconservator.
Tussen 1941 en 1951 was ze ook directeur van het museum en daarmee de tweede vrouwelijke museumdirecteur van Nederland. De jonkvrouw breidde de modecollectie fors uit en professionaliseerde het vak van de modeconservator. De aanstelling van deze bijzondere vrouw was aanleiding voor het Centraal Museum voor een grote overzichtstentoonstelling met vooral stukken uit eigen collectie, die uit zo’n 10.000 items bestaat".
Tussen 1941 en 1951 was ze ook directeur van het museum en daarmee de tweede vrouwelijke museumdirecteur van Nederland. De jonkvrouw breidde de modecollectie fors uit en professionaliseerde het vak van de modeconservator. De aanstelling van deze bijzondere vrouw was aanleiding voor het Centraal Museum voor een grote overzichtstentoonstelling met vooral stukken uit eigen collectie, die uit zo’n 10.000 items bestaat".
Vandaar dus....
Op de catwalk
Wat staat er zoal in the spotlight? Neem de zogenaamde 'dekbedjas' (gerecycled!) van Maison Martin Margiela. Die staat lekker warm en comfortabel te wezen in twee versies: het oorspronkelijke ontwerp uit 1999 (de Artisanal Collectie) én het model waar Hennes&Maurits in 2012 goede sier mee maakte.
Vrij recent ben ik fan geworden van de vrolijkmakende, clowneske en soms 'punkerige' mode van Bas Kosters. Van zijn hand staat er in de tentoonstelling een paspop met de Monster-jurk uit de Freedom-collectie (Spring/Summer 2010) en wat had ik het leuk gevonden als we deze jurk, of een van de andere uitgesproken creaties van Kosters een keer in de Ridderzaal zouden zien (om dan vervolgens het messcherpe commentaar van Arno Kantelberg - hoofdredacteur van Esquire - over de outfits op Prinsjesdag te lezen).
De tentoonstelling is opgebouwd als een "thematisch vierluik: de maker, de drager, de restaurateur en de visionair". Van chique deux-pièces, robes (met royale schapenbout-mouwen) manteaux en zijden ensembles tot en met 3d-geprinte jurken en experimentele schuimrubberen herenpakken: de tentoonstelling heeft het allemaal. Wie maakt het ontwerp en wie draagt het? Hoe worden de kwetsbare en vergankelijke ontwerpen geconserveerd en wanneer is een creatie niet meer te redden en op sterven na dood?
Van die dingen en dat alles is te zien en te leren in de expositie.
Mode-inspiratie door modemuze
Steeds vaker zie ik exposities die inzicht geven in het verzamelde mode- en kostuum-erfgoed van Nederland. Ik denk te weten dat Modemuze dit op zijn (of haar) geweten heeft. Twaalf musea* ontwikkelden enkele jaren geleden onder de naam Modemuze een online platform met als doel om hun mode- en kostuumcollecties (die vanwege de kwetsbaarheid niet permanent zichtbaar zijn voor het publiek) aan de museumbezoeker te presenteren.
Veel van die, meestal textiele museumstukken liggen te 'verstoffen' in de depots en daar wil Modemuze wat aan doen. Van de website: "Nederlandse musea bezitten grote en kleinere mode- en kostuumcollecties, die vanwege de kwetsbaarheid niet permanent zichtbaar zijn voor het publiek. De tienduizenden kleren en accessoires vertegenwoordigen samen voor het overgrote deel vijf eeuwen mode- en kostuumgeschiedenis, vanaf de 16de eeuw tot nu. Op dit platform worden online collecties en verhalen aan elkaar verbonden als een bron van inspiratie voor een breed publiek".
"Modemuze is een community van mode- en kostuumliefhebbers" en er worden regelmatig evenementen georganiseerd. Twee keer bezocht ik een lezing (één over klederdracht en één over een vintage kledingcollectie), maar er zijn ook workshops, depotbezoeken en symposia. Dus wanneer je geïnteresseerd bent in Nederlands mode- en kostuum-erfgoed, volg Modemuze dan op (bijvoorbeeld) hun Facebook-pagina.
* In eerste instantie waren het 7 musea die de handen ineen sloegen: inmiddels telt het platform 12 Nederlandse kunsthuizen.
Advanced Style fashionista's
Terwijl je onderwijl random en in willekeurige volgorde foto's uit de tentoonstelling hebt gezien (en daarvoor zeg ik sorry tegen Joris Suk en Tessa de Boer van modemerk, c.q. creative studio Maison the Faux, die zorgvuldig en weloverwogen het tentoonstellingsontwerp maakten), wil ik het - tot slot - met je hebben over mode in het algemeen en die van/voor 'oudere mensen', dames in het bijzonder.
Ken je het begrip Advanced Style fashion? De Amerikaan Ari Seth Cohen werd bekend van zijn blog Advanced Style, waarvoor hij oudere mensen vanaf (pak weg...) zestig jaar fotografeert. Die mensen (veelal vrouwen) zien er allemaal stuk voor stuk werkelijk 'eigenzinnig' uit. Niet altijd naar mijn smaak en soms ook wel een beetje 'over the top', maar hun persoonlijke stijl (en jeugdige geest?) valt iedereen en dus ook Ari Seth op.
Iets dergelijks doet ook collega-blogger Misja op haar blog (just) MisjaB. Met veel liefde en overtuiging fotografeert zij (en ik citeer): "iéts oudere vrouwen en mannen die ik op straat tegenkom. Niet alleen in Nederland, ook bijvoorbeeld in Antwerpen, Parijs, New York".
En dan niet zomaar, willekeurige 60-plussers. Nee, alleen diegene die smaakvol, elegant, dan wel uitgesproken zijn in hun kledingkeuze.
Ook het kleine 'clubje' vrouwen waar ik mij sinds kort toe mag rekenen (en die wij gekscherend 'de Paradijsvogels' hebben genoemd), worden steeds vaker door fotografen 'gespot' en worden dan (in wisselende samenstellingen) op de gevoelige plaat gezet. Hieronder een paar van die foto's. Inmiddels een kleine collectie.
Iets dergelijks doet ook collega-blogger Misja op haar blog (just) MisjaB. Met veel liefde en overtuiging fotografeert zij (en ik citeer): "iéts oudere vrouwen en mannen die ik op straat tegenkom. Niet alleen in Nederland, ook bijvoorbeeld in Antwerpen, Parijs, New York".
En dan niet zomaar, willekeurige 60-plussers. Nee, alleen diegene die smaakvol, elegant, dan wel uitgesproken zijn in hun kledingkeuze.
Ook het kleine 'clubje' vrouwen waar ik mij sinds kort toe mag rekenen (en die wij gekscherend 'de Paradijsvogels' hebben genoemd), worden steeds vaker door fotografen 'gespot' en worden dan (in wisselende samenstellingen) op de gevoelige plaat gezet. Hieronder een paar van die foto's. Inmiddels een kleine collectie.
Tot zover 'Uit de Mode' en aanverwante zaken. De tentoonstelling in het Centraal Museum Utrecht is overigens nog te zien tot en met 22 oktober aanstaande.
PS: Voor de liefhebber: ook heel veel schoenen in de tentoonstelling. :-)
-X-
Graag wijs ik je op de volgende leuke evenementen die je de komende twee weken kunt bezoeken (en waar ik uiteraard én persoonlijk verslag van zal doen):
Een en al bedrijvigheid in de Hallen. Aankomend weekend 23 + 24 september vindt in de Hallen in Amsterdam (sowieso de moeite waard) Ambacht in Beeld plaats. Noem het maar op (naaien, boetseren, draaien, stofferen, schaven, beitelen etc.): "Met internationale filmvertoningen, workshops, lezingen, demonstraties, performances en masterclasses is het Ambacht in Beeld Festival hét festival over ambacht. Het festival richt zich expliciet op top-ambachten, vakmanschap en meesterschap". Voor een indruk van wat je tijdens het Festival te wachten staat, lees je mijn verslag van de 2016-editie hier.
Dan Salon Residence. Van 28 september tot en met 1 oktober kunt je je - in het recentelijk gerenoveerde Singer Museum in Laren - vergapen aan allerlei interieurs, als ware je in een hip, c.q. chique boutique hotel waar ook ter wereld. "Met maar liefst 18 verschillende kamers, in 18 uiteenlopende stijlen, ontworpen door 18 van Nederlands' meest getalenteerde interior designers, samen met de mooiste merken en kunstgaleries".
Zin an.... (en klik hier voor een relaas van de vorige Salon Residence).
foto (banner) © Residence |
Alle foto's © www.agreylady.nl (tenzij anders vermeld).